Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena gängen! nu Behöver jag verkligen er hjälp!

Igår var jag hemma hos min morbror för att göra en service, Byte motorolja + oljefilter på bilen (startade bilen och den gick bra inga konstigheter,

Nu till det mindre roliga,

Igår bytte jag Fördelarlock + rotor, Gamla fördelarlocket såg absolut inte så rolig ut, och även rotorn så lite bränd ut.
sen gick ju ena tändkabeln av från tändspolen, så vi åkte till och handlade tändkabelsatts,
Bytte som sagt fördelarlock + rotor + nya tändkablar, Satte ihop allt och startade bilen då går det fruktansvärt orent som att motorn hoppar och går sedan inte på alla burkar (Cylindrar), Bilen har aldrig bettet sig såhär innan,

För att förtydliga, Ny fördelarlock, Ny rotor, Nya tändkablar,
Även kollat att vi får gnista i alla tändstift och det får vi,

Vad ska jag börja kolla nu?
kan det vara så att nya tändkablarna är kassa (dåliga vid nyköpt) ?
Tänkte jag ska pröva dom gamla kablarna igen för att se vad som händer,
Sen tänkte jag byta nya tändstift (Börjar där)

Behöver verkligen eran hjälp nu.

Video kan skickas för att få mer info om hur bilen beter sig,
Han går ryckigt, och hoppar, går mellan cirka 50-70km i timmen reagerar knappt inget på gasen,

Kan det vara någon spridare som är dålig?
Tändspolen?
tändstift?

Som sagt all hjälp

Hoppas få all hjälp jag kan få
ollen skrev: mån 16 sep 2024, 15:41 Gick bilen dåligt innan byte? Är det orginaldelar du monterat? Finns kablar med dämpmotstånd, hur är tändstiftsanslutningen. Har du bytt tändstift?

ollen
Tjena Olle!

Bilen har gått lite hackigt innan också men så fort man gasar så släpper det och bilen är åter Normal.
Köpte Fördelarlock + rotor + tändkablar från biltema, har kört med detta delar förr på mina andra 940 och gått bra,

Har inte bytt tändstift än. kanske där felet ligger ??

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]