Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ferm100
Hej!
Har en Volvo 745 1990 B230F. Vattenpumpen är nybytt och för ett tag sen skulle jag titta på den och ser att det ligger olja på den. Vad kan felet vara? Observera att Ventilkåpspackningen är nyligen utbytt och korrekt gjort.

Tacksam för hjälp!
Mvh
av bönan
Packboxen på kamaxeln som läcker troligen, eventuellt pga igensatt vevhusventilation, förutsatt att nya ventilkåpspackningen kom på ordentligt. Det ska väl också vara en liten gnutta packning på tub på något ställe framtill på ventilkåpan.
Användarvisningsbild
av Ferm100
Auktoriserad Volvo verkstad som utförde jobbet men vad vet jag kanske blivit fel :-) , Det konstiga är ju att det är även olja uppepå ventilkåpan om du förstår hur jag menar :)
Användarvisningsbild
av Ferm100
LIten Uppdatering på en annan sak:
Om man tittar på växellådan ifrån motorrummet så är det en del olja på den! Vad kan det vara för något och är det något farligt?

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara kvar sedan innan bytet av packningen. Men, det sitter både O-ringar och packboxarna i fördelaren som kan läcka lite
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]