Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Har några fräscha S/V90 bilar.
Mitt problem är att när man öppnar motorutrymmet ser det snyggt ut förutom den gräsligt ärgade aluminiumsexan.
Är det någon som vet hur man får den snygg utan att sätta igång och handpolera motorn. Jag behöver en enklare metod om någon sådan finns. Har försökt med citronsyra men det fungerar inte.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har penslat på citronsaft för att komma åt syran och jag tycker det fungerar helt ok.
av RMn
Som jag skrev fungerade inte citronsyra, kändes som om oxiden på motorn var för grov, syran liksom "bet" inte. En person på Garaget föreslog fosforsyra. Har någon använt den?
av atteatte
Biltemas rostborttagare som man penslar på har fosforsyra som huvudingrediens. Det borde funka rätt bra, men det lär bli ett fläckigt resultat om du missar några bitar. Har inte testat det personligen på aluminium, men jag har sett andra på youtube använda liknande produkter med inte allt för tokigt resultat. Är lite sugen att prova på min egen S90, då motorn ser lite ut som den jobbar extra som kokshylla :-D
En god idé är väl att testa först på ett mindre synligt område.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]