Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena !

I ett svagt ögonblicks så missade jag en pelare i parkeringshuset och svängde in med fram skärmen i den när jag skulle backa ut ur parkeringsfickan . Skärmen blev ganska ordentligt tillknycklad och innerskärmen sprack lite.

Detta är första gången jag har orsakat en skada överhuvudtaget trots att jag haft körkort i över 30 år så jag får skylla på hjärnsläpp, stor ovana vid garage och möjligen någon sorts död vinkel.

Bilen har jag ägt i över 20 år och den börjar bli lite gammal och halvskrotig, men fyller fortfarande sin funktion väldigt bra. Den är också fortfarande helförsäkrad hos Volvia.

Det jag funderar på är hur man ska se på det hela, om man ska försöka ta det via försäkring och om de överhuvudtaget vill hålla på med en sån gammal kärra eller vill skrota ut den osv då dess värde sannolikt inte är så högt. Jag har väldigt lite erfarenhet av försäkringsbiten.

Har ni några tankar ?
3500 på vagnskada. Har aldrig bytt skärm så jag vet inte, men det borde väl inte vara omöjigt. Kollade lite löst tidigare och man kan ju köpa en splitter ny skärm för typ 3700kr, men då är den ju svart förstås.

Jo, jag har svårt att tänka mig att det är något annat problem förutom innerskärmen också som har spruckit som sagt, verkar gå att köpa för 500kr ny. Det var ju ingen sorts hastighet som skadan skedde på utan vanligt lugnt utbackande från parkering.
Det är helt upp till dig. om du vill ta det via försäkring eller om du löser det själv. Du gör en skadeanmälan(berättar som det är, du står för självrisken(givetvis), du kan göra det via webben(Volvia) samt kan du direkt skicka in bilder via deras Volvia-app "fotobesiktning", följer instruktionen och väljer den "skadeverkstad" som har anknytning till Volvo/Volvia. Invänta på svar/bedömning från t.ex. skadeverkstad och utifrån dina bilder vad dom "tänkt" göra. Sedan borde en av skadeverkstad-personalen skicka ett sms eller ringa dig angående ärende och därifrån bestämmer du ifall du vill gå vidare med vad som skall göras eller så tackar du nej(ifall dom säger skrotar pga. värde) och du av-anmäler ärendet och kör vidare, byter ut innerskärmen(om det nu skulle påverka körningen) men det kosmetika låter du det vara eller så köper du en ny skärm samt letar en firma som kan lacka om skärmen men då landar du på minst 1000-2000kr utöver) .

Själva demonteringen av framskärm är straight-forward om jag kollar klippet, om du tänkt byta:
OK, tack för svar och video, det verkar vara lite mer meck än jag trodde, om än ingen jättegrej, men så brukar ju allt sitta fastrostat så det är ofta mycket jävligare än man tror.

Jag får väl testa att göra en skadeanmälan, tack för beskriviningen om hur det går till med fotobesiktning , är väldigt oerfaren på försäkringområdet.
Det "enda" som brukar vara rostigt är bultarna till stötfångaren. Fram brukar väl klara sig bättre än bak, men ändå kan dom sitta riktigt ordentligt, med risk att dra sönder något. Men, den risken existerar ju oavsett om det är du eller en verkstad som skruvar bort den - för bort måste den.
Ja stötfångaren räknade jag med att skulle kunna sitta och det lockar ju inte, ännu en anledning till att det vore skönt om någon annan gjorde det. Jag är inte så bra på sånt utan gör väl mer småfix och inte så tunga saker i regel, jag har ju inte garage eller ens helt egen parkering utan står på onumrerad parkering utomhus och mekar om jag gör det.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]