Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1587748
Hej. Jag har blivit ägare till en 740 från -86 och det är andra Volvon jag äger i mitt liv av alla 60 bilar jag haft (hade en 245:a -87 för nästan 20 år sen, mycket nöjd med den förutom rosten).
Det är en enkel GL med B230A och manuell 5-växlad låda men den har bara gått ca 21000 mil (kollat historiken, stämmer). Har förgasare och givetvis ingen avgasrening.
En del rost fanns under som behövde åtgärdas innan besiktning och några bromsok hade också beckat ihop så jag fick ta upp och smörja upp dem och även spänna på handbromsen lite. Men nu rullar den! Sjukt billiga ägandekostnader då försäkringen kostar fickpengar men den är kanske inte lika bränslesnål som moderna bilar.

Den startar lätt, motorn spinner fint och den ligger fint efter vägen. Inga missljud i drivlinan eller klonkande när man kör på ojämnheter och den är tyst och fin i kupén.

Har skapligt kunnande om bilar och brukar försöka fixa det mesta själv men jag har inga direkta kunskaper om specifika Volvoproblem så därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig.

Jag tar problemen eftersom och börjar med ett av de mera akuta, bromsarna:

Varningslampan för bromsarna lyser numera konstant men bromsarna verkar ändå funka som de ska. Även handbromsen. Bromsvätskebehållaren är full och saknar givare. Den har inte hydraulisk koppling. På denna årsmodell finns det varken ABS eller slitagevarnare och beläggen är rätt fina. Det började med att lampan tändes ibland när man startade den men släcktes senare efter några km körning men nu har den tänts permanent. Jag har testat ett knep som jag hittade i en tråd här: skruva bort avkännaren som sitter på bromsfördelningsblocket, bromsa och sätta tillbaka den igen. Ingen skillnad. Rycker man kabeln slocknar lampan.
Eftersom jag verkar ha full bromsverkan på alla hjul har jag svårt att tro att problemet ligger i huvudcylindern så var ska jag lägga krutet?
Jag fick anmärkning på besiktningen på anliggande broms HF så jag gav oket en smörjomgång till och nu tror jag att jag har fått till det men kan det vara så att om bara ena kolven funkar som den ska i något ok så kan man få denna typ av felindikation eller kan kolven(?) i bromsfördelningsventilen ha fastnat? Vågar man t ex spraya in WD40 där?
#1587778
Spontant skulle jag säga att det är givaren som är kass snarare än dom faktiska bromsarna.
Ett anliggande ok tänder ingen lampa, den ska tändas först när det är något KATASTROFALT fel, typ att du har noll tryck i systemet. Och skulle så vara fallet hade du aldrig kommit igenom bes. med bara "anliggande broms" som punkt - du hade snarare varit jävligt lycklig om du fortfarande fick köra ifrån besiktningen :P
#1587788
Lucif3r skrev:Spontant skulle jag säga att det är givaren som är kass snarare än dom faktiska bromsarna.
Ett anliggande ok tänder ingen lampa, den ska tändas först när det är något KATASTROFALT fel, typ att du har noll tryck i systemet. Och skulle så vara fallet hade du aldrig kommit igenom bes. med bara "anliggande broms" som punkt - du hade snarare varit jävligt lycklig om du fortfarande fick köra ifrån besiktningen :P
Ja, jag tänker ungefär likadant. Lampan tändes och släcktes med ojämna mellanrum under flera veckor men just den dagen den besiktades och några timmar efteråt så var den släckt! ;-)
Ser att det sitter en fjäder och ett mässingstift där. Törs man spraya in WD40 eller kommer det att förvärra det hela?
#1587808
Jag tänkte att WD40 inte kan skada detta så jag testade :-) . Tyvärr ingen förbättring. :-(
Men menar du att givaren i sig kan vara trasig? Den övre, löstagbara delen är ju väldigt enkel, ett stift och en fjäder som kan nå ett slutbleck och då ge kontakt. Jag försökte stoppa ner något i hålet och känna om det fanns nåt rörligt där som man kunde påverka men det verkade inte så. Dock utan att bromsa ska tilläggas. Om allt ska funka borde det ju vara så att fjädern trycker ner stiftet i hålet och stannar där men om något påverkar stiftet inifrån bromsfördelningsventilen så att det trycks upp så tänds lampan. Eller så har den fastnat där, jag misstänker att man inte varit så noga med att byta bromsvätska i denna bil och då kan det ha uppstått rost. Den är mera brun än ljusgul.
Är det vanligt att dessa fallerar? Har någon en lös dito och kan testa vad som händer om man trycker in något i hålet, finns det något som "svarar" där?
#1587834
Nizzehult skrev:Jag försökte stoppa ner något i hålet och känna om det fanns nåt rörligt där
Du är på rätt väg. Det sitter en kolv där som ska flytta sig från mittläget när en bromskrets försvinner. Den kan flytta sig även när du luftar bromsarna. Den kan då fastna i ett ytterläge. Har du inte ABS kan du öppna en luft nippeln i taget på bakbromsarna och trycka ner pedalen tills lampan slocknar.
#1587856
Aha, intressant. Har inte ABS. Ja, ena oket fram har luftats när jag bråkade med kärvande kolvar men inte bak. Det var nog faktiskt efter detta som lampan började tändas. Ska genast lufta bakbromsarna, får bara hoppas på att man får upp nipplarna. Kan också vara läge att byta all bromsvätska samtidigt, den gav maxutslag på en fuktmätare...
Ska man ha givaren öppen när detta görs eller kommer kolven att hamna i rätt läge ändå? Man måste väl sen ha motorn igång för att lampan ska kunna släckas tror jag.
#1587893
Gjorde följande ikväll: öppnade luftningsnipplarna på båda ok bak var för sig - gick fint fast dom såg bedrövliga ut - och pumpade några gånger. Rörde inte givaren alls. Det kom bromsvätska som det borde men en sak som jag är ovan med som det brukar vara på andra bilar när man öppnat en luftningsnippel och bromsar är att pedalen då brukar gå i botten när man pumpar. Så inte här och det beror väl på att det är triangulära bromssystem så hur luftar man dem på rätt sätt? Jag fyllde även på ny bromsvätska och hade tänkt lufta dem ordentligt med hjälp av en medhjälpare men det blev för sent och mörkt så jag tar det i morgon.
Det som hände nu iaf var att det small till någonstans under pumpningen och det kan ha varit från ventilen. Om jag nu bromsar väldigt hårt så släcks faktiskt lampan! Är jag på rätt spår, är det bara att fortsätta tro?
#1587909
När du öppnar nippeln och trycker ner pedalen får du aldrig släppa upp pedalen utan att du stängt nippeln först. Det kommer då in luft. Om du nu luftar bromsarna bak med tändning på bör du kunna se när lampan slocknar. Om du trycker försiktigt med bara lite öppen nippel
#1587976
Suck. Nu har samtliga bromsar luftats. Började givetvis bak och tog den närmast behållaren sist. Hade medhjälpare denna gång så hen fick sköta pedalen och jag avluftningsventilerna.
Först gjorde vi som tipsat: tryckte försiktigt på pedalen med öppen nippel i vardera ok bak. Lampan slocknade aldrig. Sen luftade vi på gamla sättet: pumpade upp tryck och släppte ut bromsvätska tills ingen luft kom. Samma ordning. Fanns lite luft i några ok. Tog några pump extra för att samtidigt byta bromsvätskan i oket och ledningarna. Lampan slocknade aldrig nu heller, inte heller fram.
Har även bankat på ventilen och tagit bort stiftet och fjädern och testat att bromsa igen - ingen framgång.
Det kan inte vara så illa att jag faktiskt har en defekt bromskrets? Fast då borde den väl dra lite snett när man bromsar?
Om jag nu trycker ner pedalen sakta så kan jag få lampan att slockna just då. Ibland. Men bilen måste vara igång så att servon får hjälpa till.
Ska något röras där som syns med blotta ögat om man bromsar och har plasthöljet bortskruvat?

Nu är det här en slit-och-släng bil. Om bromsarna verkligen funkar - kan kolla genom att bromsa på grus - ska man då helt enkelt koppla bort lampan/givaren och köra så? 8-)
T-map sensor

Är det en BOSCH 0 261 230 293?

TFT mätarhus

Köpte idag ett mätarhus från en 20[…]

Började efter jobb o plocka ner växell&a[…]

Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]