- tis 27 aug 2024, 16:07
Antingen kör man med lite större spridare (original funkar väl också men är nog inte optimalt under längre perioder), 0,8 bar i 13c snurran, och typ mapp för detta. Då hamnar man väl någonstans runt 190 hjulhäst skulle jag gissa på.
Jag hade personligen siktat på en 19-22t hybrid då detta ser helt original ut men ändå kan pumpa uppåt 250-300 hjulhäst med lh2,4. Grenrör kan man köra original men du kan behöva slipa ner flänsen/köpa adapter för T3 turbo.
Mitsu snurrorna kickar rätt tidigt så det blir nog bäst att ta ut motorn och gå igenom den samt byta ut stakarna till h-profil. Behöver inte vara världens specialgrejer utan kinastakar funkar faktiskt.
Sen en original 531 topp, eller om man vill så filar man lite på en 530 (eller 531 om man vill) och kanske byter till större ventiler osv som kyler bättre osv osv osv.
En intercooler som är modellanpassad kostar inte mycket, men du kommer nog behöva fila/bocka lite smågrejer för att få den att passa. Kallare luft gör STOR skillnad, och du slipper en läckande kylare i plast.
Kam skulle jag ta och höra av mig till killen som kommer mappa ditt sprut. Jag hade personligen hört av mig till Dann på DW autokonsult då jag personligen har bra erfarenheter av hans chip. Antingen åker man dit och mappar, eller så skickar han ett "safe" chipp. Till just 19-22t och 531 topp med någon kam han gillar måste det finnas oändligt med data på.
Utöver det kanske man vill se till att btr är sjysst, kolla så att alla slangar är fräscha, byta soppafilter, och sen skadar det inte att skicka in en TI/walbro 255l pump (systemet pallar det utan problem). Ett avgassystem från typ biltema i 76mm/3" som man svetsar ihop är inte helt fel heller.
Om man ändå gör allt detta hade jag även bytt till sportdämpare typ b6 (original turbohöjd ser riktigt bra ut på 940 men fjädrar kan bytas till hårdare om man vill, dock brukar alla färdiga set vara 40mm sänkning), kollat igenom alla bussningar så det är fräscha, och sen modda om för mer negativ camber fram. Detta görs genom att slå ut främre bulten till fjäderbensfästet, för att sedan vrida fästet så långt in du kan mot hjulhuset, och borra upp ett nytt hål i fästet, för att sedan skruva tillbaka skruven. I fästet sitter skruven "tryckt", så man kan använda mutterknack för att "trycka" in skruven igen om hålet är precis så stort att gängan kommer igenom.
Allt i allt kommer det kosta 15-25tkr i slutändan när man väl gjort hela skiten men det är det väl värt tycker jag för att ha en "original 940" med minst 250 hjulhäst och bättre väghållning än 99% av alla bakhjulsdrivna volvos på vägarna.
EDIT: Självklart måste man även fixa koppling som pallar trycket också > 200hästar. Fjädrad 6 puck och lite hårdare tryckplatta är väl att rekommendera.