Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare, har en 944a från 92 med en b230 som har blivit ltt konverterad.
Bilen går men börjar hacka o misstända om man håller fullgas o varvar inte mer än 3500 varv där den baksmäller som satan, släpper man lite på gasen så varvar den ur fint utan att misstända.
Jag var på o kollade idag och fick för mig att trycka ihop returslangen från btr:en med en tång, när jag gjorde det så varvade den ur jättefint på fullgas utan att ens hicka till, då undrar jag om det är btr:en som är trasig eller om det är pumpen eller någonting liknande.

Drar man ur vakuum slangen till btr:en så blir det ingen skillnad vilket jag tycker är konstigt då det i mitt huvud borde göra så att bränsletrycket stiger men det händer ju inget... Jag förstår inte riktigt heller hur btr:en skulle kunna gå sönder på dethär sättet, man har ju hört om hur membranen går sönder och motorn drar in bränsle i insuget och går jätterikt men ingenting om att det går för snålt...

Tacksam för svar :-)
Det är med andra ord en F eller FB från början som någon bara hängt på en turbo på utan att göra något annat? Då är nog så att btr är ok. Men det är att spridarna är för små och med stor sannolikhet fel boxar också.

Att det inte blir skillnad när du drar ur slangen till btr är för att då hamnar du i en situation där så länge det är vucuum i insuget så kommer den gå lite fetare än vanligt, men snålt när trycket går över 0. Den effekten uppstår för att utan slangen så ändras inte bränsletrycket efter trycket i insuget.
Strimis10 skrev:hur ser det ut på riktiga fk motorer med btr:en?, o är ganska säker på att boxarna är bytta för annars hade den ju gått riktigt dåligt men den går finfint på allt utom fullgas...
BTR funkar på samma vis på en FK/FT. Men det är vid fullgas motorn kräver som mest soppa,
så risken är ju stor att den inte får det med originalspridare till en FB?
Det sitter 3 bar btr på FK, precis som på alla andra bilar med 2.4.

Med med turbo-boxar och sugisspridare så uppstår ett bekymmer. Spridarna skiljer rejält i storlek och bränsleboxen har bara en tabell att gå efter där den läser hur länge spridarna ska öppna. Och då ska den gå rejält snålt över hela registret. Systemet kan förvisso kompensera en liten del, men skiljer det 50% i storlek på spridarna och den skillnaden kan inte systemet reda ut.

Så jag skulle definitivt kolla vad det är för boxar som sitter i. För om den går som den ska om du kör lugnt så tyder det ju på att det sitter original boxar kvar. Dem kan man möjligen komma undan att köra med på väldigt lågt laddtryck. Men till slut kommer man till slutet av tabellerna och då börjar problemen.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]