Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RicAlv
Hej,
Dotterns A-traktor har börjat läcka kylarvatten. Inga mängder men det droppar på en del under motorn, och det kommer på två slangar samt ifrån en bult/skruv som sitter undertill, men läckaget uppstår inte där, och det är väldigt svårt att se eller förstå var det kommer ifrån. Vattenpumpen verkar vara bytt av tidigare ägare då den ser fräsch och ren ut.

Skulle vilja ha tag på en sprängskiss eller liknande för kylarsystemet så man lättare kan förstå tänkbara ställen det kan läcka ifrån.

Har lämnat bilen till en bekant som är duktig på att skruva men även han har bekymmer att förstå var det kommer ifrån. Han tror det kommer någonstans i närheten av vattenpumpen.. sitter det någora o-ringar/skarvar lr liknande där runt omkring?

Någon som har några tankar och idéer om möjliga ställen det kan läcka ifrån?

Mvh
Rickard
Användarvisningsbild
av MartinS
Matningen till vattenpumpen kommer i ett rör bakom pumpen som det sitter en O-ring på om jag inte missminner mig.

Ta bort kåpan över grenröret så ser du bättre vad jag menar.
Användarvisningsbild
av frasse4
På gcp.se finns reservdelskataloger online. Där kan du få en bra uppfattning av systemets uppbyggnad med sprängskisser.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]