Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1586217
ja hej.!
.som rubriken anger så, efter ha kört bilen i ca 2 veckor la den av strax utanför jobbet.
Tyvärr märktes ganska snabbt att bilen varit mycket vanskött och icke omhändertagen...
så panikbytte :
rotor
fördelare
tändstift (ngk)
luftfilter olja..
Alla vacumslangar....
Startmotorn drar fint och inga problem där. och man hör pumpen i början.
Gamla fördelarlocket och rotor var totalt slut. Det hängde små kolbitar inuti istället för de vanliga kontakterna.....

Konstaterat följande:
Gnista finns från tändspole! (borde kanske ta ut stift och kolla)??
Bensinpump går!
kamrem hel och kuggar inte över.
Varvräknare rör sig inte ?
Har ikväll tagit isär det vita pumprelät för översyn men kunde inte hitta lödfel eller andra fel...
Har starka funderingar på antingen tändspole eller tändmodul (eftersom varvräknare är död)
hur mäta tändspole (alltså ohm mäta) eftersom gnista utanför motorn är något annat än tändstift....
skall imorgon försöka komma åt pumpen (hur får man bort luckorna i bagaget (kombi) utan våld??)
och så till sist...kan man köra något diagnosprogram själv?
tack på förhand!!
#1586223
Om varvräknaren inte rör sig kan det vara vevaxelgivaren, den sitter mitt uppepå svänghjulskåpan bakom motorn. Kontakten till givaren sitter ovanför under rutan.
Minns inte vad för motstånd det ska vara i den utantill, men det borde vara ett par kohm om du kontrollmäter.
Annars finns den att köpa på Biltema rätt billigt om du vill chansa.
Visserligen tror jag inte det ska komma varken gnista eller pulser till injektorerna om den inte funkar dock.
Har du testat om den tänder med startgas? I så fall är det väl något bränslerelaterat.
Är du säker på att du satt tändkablarna i rätt ordning, om du får gnista och den ändå inte tänder?

Eftersom det är en 97 har den nog inte diagnostikboxarna de äldre bilarna har utan obd2 diagnoskontakt. Till min S90 -97 har jag behövt använda en diagnosdator. Är osäker på om de billiga obd2 bluetoothpluggarna funkar med dessa, men kan vara värt ett försök.
#1586224
atteatte skrev:Eftersom det är en 97 har den nog inte diagnostikboxarna de äldre bilarna har utan obd2 diagnoskontakt. Till min S90 -97 har jag behövt använda en diagnosdator. Är osäker på om de billiga obd2 bluetoothpluggarna funkar med dessa, men kan vara värt ett försök.
Nope. Det må vara OBDII-uttag, men det är ingen OBD standard. Koder läses ut på samma sätt som på dom äldre, med den skillnaden att man får bygga sig en egen blinkare.

exempelbild:
Bild
#1586237
Angående OBD2 läsare har jag prylar liggandes.
Alltså kontakt och gammal dator winxp.
skall testa med ett program som heter....Vol-fcr för pc.
Kanske kan läsa ut något....
tänker att volvo verkstad ,anno 1997, kan väl ändå inte sitta o läsa "morse koder" eller har jag fel?
#1586249
owe66 skrev:tänker att volvo verkstad ,anno 1997, kan väl ändå inte sitta o läsa "morse koder" eller har jag fel?
Nää, det gör dom inte. Dom gör inget alls med så gamla bilar, dom har väl knappast kunskapen kvar. Kan kanske finnas någon verkstad som har något i ett bortglömt förråd. Så ska du läsa felkoder på en 940 så är det blinkkoder som gäller. Enklast är nog en att ta en "Diagnostik box" från en 240 (längre kabel) och och sätt på stift som passar i hålen på OBD-uttaget. Det är inte bara felkoder, du kan även kontrollera funktionen en del delar (typ vevaxelgivaren). I alla fall kan du göra det på dom som har Diagnostik boxen originalmonterad
#1586250
Ok.
Ja jag får nog fortsätta felsöka.
Verkar som det finns resistans på sekundär o primär anslutning på tändspolen.
Jag skrev ju att det fanns gnista. Men det var bara från tändspole till jord.
Tänkte koppla ihop allt o pröva igen o se om stiften blir blöta.....
#1586252
Kolla om du ha gnista på stiften, jag har själv köpt nytt fördelarlock på Biltema som gav upp efter 2 veckor. Det har cirkulerat dåliga fördelarlock pirat till 940 i massa år.

TRM sitter på högkant till vänster[…]

Finns låsfirmor som kan fixa nyckel och &aum[…]

Jag kör nästan alltid i hybridläget[…]

Jag har bara en fråga om vad en V50 gör[…]