Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hvestersund
#1586194
Hej! Min kompis har en volvo 945 1996 ltt! När man har kört ett tag så vill bilen lägga av. Varvtalsmätaren flimrar och bilen börjar slöddra. Sen lägger bilen av och går inte att starta. Om man väntar ca 10 minuter så startar den utan problem igen. Har någon varit med om liknande å kan veta vad det är? Kan de vara oljetempgivaren?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1586195
Temperaturrelaterat helt klart - men inte 'oljetempgivaren', det är bara på på/av brytare som tänder en lampa i instrumenthuset, varken mer eller mindre.
Nej, då är det snarare vattentempgivaren. Det är 2st på rödblockare, ena är den du ser på mätaren, det är det enda den gör. Den andra styr motorn, den ser du inte. Så tempmätaren kan visa helt rätt, men styrboxen får ändå signal att motorn är varmare eller kallare än den egentligen är.

Spontant känns det som att den tror att motorn är kallare än den egentligen är, och sprutar på för mycket bränsle.
av atteatte
#1586214
Oljetempgivaren känns osannolikt, men om vattentempgivaren är dålig och ECUn tror motorn är iskall blir det samma effekt som att ha full choke på en gammal förgasarmotor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1586340
atteatte skrev: lör 10 aug 2024, 21:07 Oljetempgivaren känns osannolikt, men om vattentempgivaren är dålig och ECUn tror motorn är iskall blir det samma effekt som att ha full choke på en gammal förgasarmotor.
Nej, om tempgivaren inte fungerar så "stänger" ECU för information från givarna och motorn går på ett "förbestämt protokoll" (Limp Home Mode) för att kunna köras någotsånär. Protokollet "ställer" ECU-n på +20° så sommartid funkar det, men Miljölampan lyser och den drar mer bränsle. Upp till 30% mer
av atteatte
#1586347
Det hänger på om det är totalt avbrott eller "bara" dålig kontakt eller fel i sensorn som orsakar en inkorrekt hög resistans som ändå faller inom spannet för vad ECUn väntar sig.
Jag har varit med om ett par bilar som betedde sig riktigt märkligt när det var problem med tempsensorn. En av dem gick så fett att den inte gick starta utan att hålla gasen i botten, och den spydde ur sig svartrök när den väl gick igång. En annan gick som vanligt, ECUn tyckte inget var fel, men den startade aldrig nånsin kylfläkten, så den började koka vid stopp.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1586358
Yup, det är inte riktigt så solklart med resistansgivare att dom antingen fungerar eller inte fungerar. Dom kan likagärna "halvfungera", dvs fungera så pass att styrboxen inte ser något fel på den, men det är ändå åt h-e fel mot vad det ska vara för det scenariot.

Om tempgivaren säger att motorn 0c, så tror styrboxen på det - den har inte en susning om att motorn egentligen är 140c och kylarvätskan sprutar som en fontän ur kärlet.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]