Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Snabbabilen
#1586114
Hej! Jag har införskaffat mig en volvo 744 årsmodell 90, med en b230f, och jag har stött på lite problem.

Det första problemet dök upp redan i våras, då gick den väldigt dåligt på tomgången när man körde, och den ville gärna stanna när man tryckte ned kopplingen eller la i friläge. När man precis startat bilen gick den helt okej, ibland lite lågt i varv men då kunde den iallafall hålla sig levande. Efter lite googlande så rengjorde jag tomgångsventilen med 5-56 och skruvade upp tomgången lite, vilket tillfälligt löste detta problem.

Bilen gick väldigt bra ett tag, men sedan kom tomgångs problemen tillbaka och efter ett tag uppstod även ett nytt problem. Bilen började hacka och kännas kraftlös vid gaspådrag, och dog nu mer än gärna på tomgång. Efter ännu lite mer googlade och testande så bytte jag insugspackning, rengjorde gasspjället och bytte gasspjällspackning. Detta hjälpte inte, så då började jag kika på luftmassemätaren. När jag startade bilen med lmm inkopplad så gick den dåligt och ville dö. När jag sedan kopplade ur lmm gick den mycket bättre. Jag provade därför en annan fungerande lmm, men problemen kvarstår fortfarande.
Fördelarlocket är även rengjort.
Jag har även provat att söka efter läckor med startgas runt insuget.
Jag har inte så mycket meckar-erfarenhet, så jag har svårt att felsöka bilen på egen hand, är det någon som har någon ide om vad felet/felen kan vara? 😀
av atteatte
#1586184
Går den fortfarande som den ska när den är nystartad? Har du testat köra med lambdasonden urkopplad?
Det påminner lite om hur min bil betedde sig med dålig lambda, dvs. när den började försöka använda signalen från lambdan blev den helt orkelös, baktände, tomgången blev väldigt låg och ibland försvann helt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1586188
Snabbabilen skrev: fre 09 aug 2024, 20:25 Efter lite googlande så rengjorde jag tomgångsventilen med 5-56 och skruvade upp tomgången lite, vilket tillfälligt löste detta problem.
Först, du kan inte mekaniskt ändra tomgångsvarver på dessa (inte på någon) med katalysator. Då blir det fel i nästa läge.
Har du kollat och raderat felkoder? Om inte, läs av och skriv upp, radera och kör någon mil och läs av igen. Nu har du ett underlag att gå på. Om du skruvat på gasspjället kan du ha någon (eller flera) av dessa
1-1-3, 2-1-3, 2-3-4
Tar du bort ett kontaktstycke till någon komponent kan motorn gå in i ett nödläge. Den är kvar i detta nödläge tills du raderat felkoden/felkoderna.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]