Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av IonNoSec
Hej! Det är så att jag kommit över en B230FB med 131Hk och 185Nm som jag övervägt stoppa ner i min bil men kollade specifikationerna på B230F och insåg att det är nästan samma grejer? 115Hk med 183Nm?

Tanken var isåfall att ta isär B230FB motorn, renovera den och plana toppen och stoppa ner i min bil i hopp om lite mer ork. Dock börjat tvivla på om allt det jobbet är värt det?

Märker ni ”stor” skillnad på en original FB och en F?
av TioTusenKRBil
Ta bara toppen och flytta över så har du en FB. Kommer nog inte bli mycket snabbare men har du en tråkigare kam just nu så kommer den upplevas mycket roligare med VX3an.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror på hur man kör... Kör man "normalt", dvs på lägre varv så är det typ ingen skillnad... Det är först man börjar varva över typ 3k rpm som skillnaden märks.

Men har bilen din en vanlig F, så lär den vara max av 1992 årsmodell... Isf stoppa ner en FT/FK turbomotor istället och regga.
Användarvisningsbild
av lennarte
Köp en bil med en B234F motor i. Då får du en rolig motor. Första generationen (88 - 90) var motorn t.o.m starkare än turbomotorn. Jag har kört min i 15 - 16 år nu och den har rullat över 50000 mil och ör lika rolig att köra.... 😄😄😄
FB kom väl -91 med 940 och fanns några år, till FD kom.
Lite onödigt vetande, B204FT (200 hk c:a) är samma motor (som B234F) fast 2000 cc och turbo. Såldes aldrig i Sverige, bara i länder med skatterabatt för motorer under 2000 cc (typ Italien, England, Holland m.m)
av IonNoSec
Tack för svar allihopa. Jag bestämde mig för att total renovera den (B230FB) Tagit isär allting idag, (Blocket är tomt) Imorgon blir det att rengöra allt ihop.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]