Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av IonNoSec
Hej! Är ganska ny till det här med och skruva och kom över en 945a med motorn b230FD.

Jag som är okunnig på b230 tyckte inget såg konstigt ut men nu när jag skruvat en del med så inser jag att EGR och Pulsair systemet är borta. (Lite skönt, mindre saker som kan krångla)

Jag har inga planer på att sätta tillbaka till original igen och vill göra klart det någon föredetta ägare på börjat.

Under körningen så tänds miljölampan och får felkod på EGR, som inte finns. Finns det något sätt att lura systemet eller är det bara och handla nya ”Styrboxar”? Eller vad det kallas ifrån en vanlig b230F?

Anledning till att jag vill göra det är för att jag upplever att bilen dricker mer så fort det känner av att EGR inte sitter där. Kanske spöken i skallen? Bör ju inte påverka.
Användarvisningsbild
av lennarte
FD motorn har EGR och PulsAir som standard. Bilprovningen kräver att det ska sitta monterat EGR och PulsAir när du besiktigar den. Dock (lustigt i sammanhanget) behöver det inte fungera 😱😱😱. Om den är besiktigad utan EGR och PulsAir förut kan det vara ren välgärning eller okunskap av bilprovaren, och betyder inte att den blir godkänd nästa gång.
Sedan är det nog årsmodell beroende också. Är lite osäker (går säkert att söka på) men till en viss årsmodell gäller 1976 års avgas utsläpp. Men även där måste alla delar vara monterade, men behöver inte fungera.
av IonNoSec
Ja alltså, EGR och pulsair grejerna som sitter på vänster hjulhus någon form av givare. Finns där. Dock urpluggade. Så rent tekniskt har jag ju det dock ej fungerande?
av atteatte
Om inte bilen har någon givare för att bekräfta att EGR-ventilen är öppen, vilket jag inte tror blev krav på förrän in på 00-talet, kan det nog vara så att ECUn bara letar efter resistansen i solenoiderna som styr vakuumventilerna. I så fall borde det ju räcka att bara elen är inkopplad även om vakuumgrejerna saknas.
Min S90 -97 har inga givare för feedback på varken pulsair eller evap vad jag kunnat se, den har dock inte EGR.
av IonNoSec
Jag har som jag skrev innan den ”EGR-Omvandlaren” på plats med kontakt och allt. Inga slangar ingenting, hittar inte ens själva ”EGR Ventilen” vet inte om jag kollat fel men hittar inget under insug och vad jag tror sitter det B230F grenrör på. Det enda som finns kvar sen B230FD tiden är den omvandlaren.

Får felkod 4-1-3, EGR temperatur. Det är väll en form av ”Kontroll” att EGRn fungerar som den ska.

Tänkte att man kan lura det tro?
av atteatte
Ja, det borde ju vara en återkoppling för kontroll av funktion då.
Rimligen borde det ju finnas någon lös kontakt dinglandes till en tempgivare i så fall. Om det går få reda på vad det är för motståndsvärde i den givaren vid en temperatur som ECUn anser rimlig bode det ju gå sätta in ett passande motstånd, förutsatt då att ECUn är nöjd med ett fast värde och inte letar efter en temperaturväxling.

En vanlig typ av tempgivare för insugsluft och olja/kylarvätska kan vara NTC 2k5, alltså 2,5kohm vid 20c med minskande resistans vid temperaturökning, typ 250ohm vid 100c. Så förutsatt att det är något liknande kanske det går lura ECUn med nåt motstånd runt 100ohm, kanske mindre, kanske mer. Men jag spekulerar fritt...

Det närmsta jag hittade när jag googlade lite var detta för 960:
https://www.volvotips.com/service-manua ... anual.html
Code 4-3-1 (EGR Temperature Sensor Absent/Faulty)

Measure resistance between terminals No. 14 (Black wire) and No. 22 (Yellow/Black wire). Resistance should be 500-1000 ohms. If resistance is not 500-1000 ohms, check wiring, connectors and ground terminal on intake manifold.
Kanske går chansa lite utifrån det, om det funkar liknande på 940.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]