Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av IonNoSec
Hej! Vill börja med att säga att jag läst massor av forum och inlägg och får inte bukt på problemet.

Det är så att jag åker en b230FD ifrån 93” och under körning så tänds miljölampan och koden ifram säger 2-3-2. Lambdasond reglering för mager eller för fet vid tomgång.

Förstår inte, tycker bilen går bra på tomgång. Efter lampan tänds tycker jag inte gången i motorn ändras heller.

Vad jag gjort hittils;
*Bytt lambdasond till en universal ifrån biltema. Mätte 0 på multimeter innan.
*Letat läckor med startgas och inte funnit något.
*Tätat avgassystemet så det är tätt mellan grenrör och ner till katalysatorn.
*Provat dra ut kontakten till LMM också, då dör nästan bilen och sen hoppar till liv igen.

Sitter sportluft just nu, ska sätta på original luftbox här i dagarna men råkade få fel box tyvärr.

Har helt slut på idéer! Hjääälp
Senast redigerad av 3 IonNoSec, redigerad totalt 0 gång.
av bönan
Jag fick en liknande felkod, dock vid dellast, men likväl. Inget var fel trots envist letande. Till slut bytte jag till en ny lambdasond och felkoden försvann. Jag vann dessutom ca 10% i bränsleförbrukning. Jag skulle rekommendera en Bosch-sond istället. Letar man runt lite är de inte jättedyra. Notera att FD har en egen variant.
av IonNoSec
Ja, jag har läst det också att B230FD ska ha en speciell variant men alla kompisar som skruvar oerhört mycket säger att det är sak samma. Börjar tvivla.

Vet inte om det spelar någon roll men jag hade två stycken uttag för Lambdasond.. En strax under grenröret och en på katalysatorn. Jag läste lite och jag fick till mig att jag skulle sätta den på katalysatorn? Är det rätt eller ska den sitta på grenröret? Tänker om det är något Såå enkelt som att den bara sitter fel.

Obs obs, den gamla lambdasonden på grenröret sitter kvar, används som plugg :-D
Senast redigerad av 1 IonNoSec, redigerad totalt 0 gånger.
av atteatte
Får du ut skiftande signal ca. 0.1-0.8v från lambdan efter bytet?
Är luftmassemätaren ren inuti, så den inte blivit skitig av det öppna luftfiltret?
B230FD verkar ha lite extra avgasrening med pulsair, jag har samma på min S90, och det är en luftpump med tillhörande vakuumstyrd ventil som blåser in extra luft i avgasröret genom toppen en stund vid start, kanske är nåt galet där?
Menar du att lambdan på katten sitter på utblåset av katten? I så fall kommer det nog inte funka, då katten om den fungerar, jämnar ut signalen ECUn förväntar sig.
av IonNoSec
Precis, den skiftar signal efter bytet. Kan kontrollera det igen.

Det vet jag faktiskt inte hur LMM ser ut inuti, den har ju något fint filter så tycker inte det bör bli allt för skitigt. Men ska kolla det!

Lambdasonden sitter på katalysatorn typ 1/3 del in på den. Så i början på katten, övervägt att krypa under bilen idag och prova flytta plats på den nya och den döda lambdasonden. Den döda lambdasonden sitter strax under grenröret.
av atteatte
Jag skulle väl säga i så fall att om den gamla lambdan satt på grenröret borde väl den nya sitta där med, om det är så allt är designat. Vet inte om din bil har uppvärmd lambda (4 trådar), men om det är den gamla modellen med bara en tråd så är ju värmen från grenröret lite viktigare för att den ska funka som den ska.
Utan att påstå att jag vet allt skulle jag ändå säga att ju närmre motorn lambdan sitter, desto bättre. Då håller den sig varm, och den är gjord att gå varm så det är ingen risk för skada. Så länge den sitter där den får avgaser från samtliga cylindrar den ska mäta.

Iom. att du köpt en universal så kan ju kabelskarven spöka också, då det är en väldigt svag signal från lambdan, så eventuell extra resistans i kabeln skulle resultera i att signalen hela tiden lutar åt att bilen verkar gå snålt, vilket ju då skulle kunna ge felkoder och högre förbrukning.

Vad gäller LMM så blir den skitig trots nätet, speciellt om du haft öppet luftfilter som eventuellt varit dränkt i luftfilterolja. På min bil som alltid haft orginalfilter var LMM rätt skitig av fint damm och en oljefilm, men jag fick lov att skruva loss själva givaren som sticker in i röret för att se hur smutsigt det faktiskt var och spola rent ordentligt med bromsrengöring.
av IonNoSec
Uppdatering, fortsatta problem!

Var ute och åkte idag och kände att han började rycka och gå dåligt. Då trampade jag gasen i botten och han kryper sakta sakta upp i varv och stannar vid 2.000rpm i kanske 3 sekunder för att sen fortsätta krypa. Tills man kommer
Till 2.500-3.000 då går han helt normalt.

Upplevde att tomgången var väldigt svajig så jag gick ut och mätte på lambdasonden som mätte konstant 0.5v vid 2.000rpm. Lät han stå en stund och helt plötsligt fick jag jämn och fin tomgång. Mätte igen, då hoppar den mellan 0.2v till 0.7v precis som den ska. Dock ingen skillnad i gången på motorn. Allt under 2.000 är skit och allt över 3.000 toppen.

Provade rycka ur kontakten till lambdasonden och han gick klart mycket bättre direkt.

Är det normalt att en lambdasond bara dör sådär? Lambdasondens kablar är nya och fräscha ungefär 2 veckor gamla.. Sitter Biltemas sond på som har fungerar utmärkt.. Dock läst väldigt mycket om att Biltemas sond är kass.
av atteatte
Jag märkte när jag felsökte lambdan på min egen bil att ECUn själv verkar mata ut en grundspänning på ca 0,45v, vilket resulterade i att när min lambda glappade internt hamnade spänningen där när kretsen bröts. Det verkar även som att detta beteendet uppstår innan lambdan blivit varm, då jag sett med hjälp av livedata i diagnosdator att signalen ligger på 0,45v när bilen är nystartad fram tills att lambdan kommer upp i temperatur och börjar skifta. Jag mätte även upp 0,45v med multimeter i kontakten när bilen var igång och lambdan urkopplad.

Så det låter väl lite som att den antingen glappar eller inte håller sig varm.
Är det en 4-trådslambda du har, och funkar i så fall värmeelementet som det ska? Borde vara relativt låg resistans i det, tror mitt var runt 20ohm.
av IonNoSec
Det kan nog stämma med grundvärdena. Den håller ungefär 0.5v stabilt när den går dåligt och sen hoppar den igång i någon minut.

Den är 3 trådar, tror 2 kablar är värme och 1 signal?
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]