Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Tjenare,
Kom över en M47 nästan gratis. Säljaren upplyste mig om att den visslade/lät illa konstant, även på friläge när man står still. Alltså låter det ju som lagret på ingående axeln är dåligt. Detta är även vad man läser om online. Har börjat skruva ner lådan med hjälp av Volvos grönbok. Är i princip bara växelstockarna som sitter kvar nu. Ser inte ut som att det är några skador invändigt, var inga onormala mängder metallspån eller dylikt. Så den ursprungliga diagnosen är nog korrekt.

Frågan nu är dock om detta går att göra utan Volvos specialverktyg. Det är lite olika specialavdragare som nämns i instruktionerna. Lokala Volvoverkstan lär ju knappast ha dessa kvar, och även om de finns så vet jag att det varit snudd på omöjligt att få låna verktyg.

Har någon gjort något sånt här och klarat sig med universalverktyg? Alla tips och trix mottages tacksamt. Vet att det är lätt att få fatt på en fräsch M47, ser det mer som ett kul projekt att klara av.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]