Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo2021
Hej.

Jag har en Volvo 940 som kyler bra med Ac, men det blir inte riktigt lika kallt vid utblåsen som en ny bil.

Kyler bilarna bättre nu (kraftfullare/effektivare anläggningar,) eller är det sannolikt enbart en fråga om läckage av köldmedium? Det bör ju ha försvunnit en del på 26,5 år.

Frågan är om man borde göra tex en Ac-service och kolla upp detta innan ev andra komplikationer, tex kompressorhaveri, eller om man ska fortsätta att köra på tills vidare. Jag upplever inte att Ac försämrats nämnvärt de senaste 5 åren.

Vad har ni för erfarenheter av Ac-service och när ska man ist boka en felsökning ist för en Ac-service?

Det känns som att en Ac-service är ett fint begrepp som service, men som sedan per automatik övergår i reperation för att fylla tillbaka köldmedium om bilen har någon form av läckage.

Vad säger någon som har erfarenhet eller liknande?
Alla erfarenheter är välkomna oavsett bilmodell/märke, eller om nån jobbar med detta på daglig basis.

Väl mött.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Taskigt med gas ger absolut nedsatt kylförmåga, men nog kyler många nya bilar bättre oavsett - utvecklingen på AC system har ju knappast stått still sen 940-tiden ;-) Är ju märkbar skillnad bara mellan den 20 år modernare 850'in jämnfört med 940, trots att dom tekniskt sett såldes samtidigt, mycket tack vare betydligt mer avancerad kontrolpanel samt flera temp. givare i kupén istället för en enstaka halv-taskig slang i taklampan.
Användarvisningsbild
av frasse4
Styrningen av systemen har ju blivit bättre, med fler givare, variabel slaglängd på kompressorn mm. Men de ska ju fortfarande klara att kyla luften. Jag har ju ägt en 940 och äger för närvarande en 850 i Thailand och dessa har inga problem att hålla bilen riktigt kall i 40+ grader ute även efter 30 år. Men såklart behöver det finnas rätt mängd gas. Att göra en AC-service där de tömmer systemet, väger gasen och återfyller med rätt mängd är väl investerat om du vill hålla systemet i drift framöver.
Alla AC system läckert lite, beror mest på kvaliteten på slangar, O-ringar m.m. Risken finns(om du servar AC-n) på en 25 år gammal bil att dom hittar en massa (dyra?) fel som behöver fixas. Efter 25 år han det säkert behövas fyllas på lite gas, shimsa kopplingen på kompressorn m.m. På min 745-a (idag 36 år gammal) hade AC-n inte fungerat på några år. Jag var då förbi i en verkstad där jag känner ägaren och pratade "lite löst" om detta. Det var under förre ägarens tid (min svåger) c:a 20 år sedan, och han tipsade om några vanliga fel (hade inte jobbat med detta då) och svågern var uppe och lämnade in den. Tyvärr var det grova röret till kompressorn rostskadat så det höll bara några veckor. Men det bytyes (begagnat) och allt var frid och fröjd, i några veckor.... Då kompressorn "klappade ihop". Men en begagnad kompressor monterades och allt fungerade igen. Några år senare fick jag 745-an av honom och AC-n fungerar ännu. Har fått byta kondensor och fyller numera på gas själv c:a vart annat eller vart tredje år och den kyler så skönt. Har AC-n på alltid, året runt. Jag tror systemet mår bättre av det än att vara avstängt i långa perioder. Jag har "bara" AC inte ACC eller ECC
lennarte skrev:Har AC-n på alltid, året runt.
:-o ... men så så kom jag att tänka på några miljarder kylskåp jorden runt, där slits sällan några kompressorer ut. Tvärtom är väl dessa på listan över "mänsklighetens viktigaste och minst krånglande uppfinningar". Och naturligtvis är den svensk!
För TS del håller jag med andra här: Såklart du ska lämna på service på ett företag du litar på. Påfyllning är väl minimum. Man får lust att vända på frågan: Varför skulle du INTE serva elektromekaniska grejer? Är det för att de skulle hitta fel som du iaf upptäcker strax när det havererar?
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]