Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ArvidCarlsson
Hej! Har en Volvo 940-93 (B230FD) som haft lite problem sedan ett tag tillbaks. När man varvar upp till ca 4000 varv (både körande och stillastående) så tänds lambdalampan och bilen börjar gå avsevärt mycket sämre och tappar effekt.

Får felkoden 1-4-3 vilket pekar på knacksensorn. Har bytt den och använt rätt moment men inget som hjälpte. Har även bytt själva lambdasensorn, luftmassemätaren samt kollat att det inte finns något grenrörsläckage.

Otroligt tacksam för hjälp för nu har jag kört fast och kommer inte på vad jag ska göra…

Mvh
Arvid Carlsson
av atteatte
Har du kollat så kablaget till knacksensorn är okej, inget ärg i kontakten osv?
Om bilen inte kan avgöra om den knackar tror jag den fettar på blandningen för att undvika skador, och då tappar den effekt. På äldre Volvo så fattar jag det som att alla tillstånd i motorstyrningen som riskerar att skada katalysatorn tänder lambdalampan, och fet blandning är väl just ett sånt.
av Rödsorken
Lennart, om man inte kan nolla felkoderna på det "rätta" sättet, vad gör man då? Batterikabeln?
Provat med kontaktstift i aktuell anslutning, tändning på, hålla knappen 5 s osv. Mitt problem är att indikatorlampan inte tänds i läget "hålla in knappen" utan den tänds omedelbart och sedan funkar inget enligt instruktionen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rödsorken skrev:Batterikabeln?
Provat med kontaktstift i aktuell anslutning, tändning på, hålla knappen 5 s osv
Som "Lucif3r" skriver funkar det med att lossa batteri kabeln.
Jag har under åren kommit på på att det är lite olika tid på olika bilar. I Volvos instruktioner står det 3 sek (ändrad, skrev fel) för felkod och 6 sek för radera. Jag räknar ungefär 1001, 1002, 1003 osv. Lampan ska tändas när du trycker på knappen. Och släckas när du släpper knappen. Sedan ska den börja blinka. Men (se ovan) man får prova sig fram med hur fort man räknar.
Rödsorken skrev:Mitt problem är att indikatorlampan inte tänds i läget "hålla in knappen"
Kan vara fel på "dosan". Jag har kabeln till hål 2 vid sidan om dosan p. g.a kabelbrott
Användarvisningsbild
av lennarte
Miljölampan/lambdalampan/felkodslampa lyser när där är ett fel i avgasreningssystemet. Då stänger ECU "ner sig" och hela systemet "går in" i ett nödläge. Den går inte ur detta "nödläge" förren felkoden är raderad. Skulla tändkablarna vara problemet skulle motorn bara gå på 2 eller tre cylindrar så en "massa" oförbrända kolväten når ner till lambdasonden då är det läge att kolla lock, rotor, kablar och tändstift. I dom allra flesta fall är det tjyvluft på insugs sidan eller avgasläck på avgassidan, före lambdasonden som är problemet.
FD motorn har EGR och PulsAir också, kan mycket väl också vara en felkälla, där finns egna felkoder för det
Fixa så du kan få ut och kan radera felkoder först, annars "famlar" du lite i blindo. Diagnostik boxen är ett hjälpmedel, inte ett problem som många verkar tro......
av IonNoSec
Hej! Kan inte hjälpa dig har snarare en fråga till dig =)

Det är så att jag har exakt samma motor med samma årsmodell. Jag har också lambdasond problem. Kortfattat, vart sitter din lambdasond?
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]