Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
Går kolvarna lätt?
Går glidpinnarna lätt?
Sitter beläggen löst??

Om allt de är bra så kan de vara bromsslangarna som börjar bli täta men de kan vara något annat också..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Halmstad-Tompa skrev:Som rubriken, frambromsarna ligger an trots att jag smörjt upp de två ggr.

Några ideér?

740 GLE 87-Bendix.
Jag antar att du smörjt upp glidpinnarna så dom glider som dom skall!?
Har du motionerat kolvarna också? Hur är färgen på bromsvätskan?
Det kan vara bromsslangarna som är dåliga och inte släpper trycket från oken...
av Mathias S
Hoppar in i den här tråden eftersom jag har ungefär samma problem, dock bara en av frambromsarna som ligger an. Bytt ok, nya nysmorda glidpinnar, nya belägg (bytt på båda sidor) men bromsen ligger ändå an på vänster sida.

Behöver man motionera ett nytt ok och hur gör man i sådana fall?
Ska beläggen sitta löst eller relativt hårt?
Användarvisningsbild
av Funk
Är era bromsslangar OK ? Är dom körda länge med mycket fukt i bromsvätskan (aldrig/sällan bytt) så blir dom "svullna" och täppta. Det höga trycket när man bromsar kommer igenom, men den lilla kraft som skall dra tillbaka oket kommer inte igenom. Om bromsarna inte ligger på direkt vid start utan först "fastnar" efter en inbromsning eller kort färd kan det vara det...

/Thomas
av Mathias S
Och enda sättet att få veta det, är alltså att byta en bromsslang, eller...?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Har nu smörjt upp glidpinnarna och märkte en förbättring så jag tackar för tipsen. :)
av Mathias S
Kollade mina egna glidpinnar ytterligare en gång. Trots helt nya pinnar och nytt fett, så kärvar den nedre pinnen på det nypande oket. Trycker jag in pinnen i botten så "hugger" den fast där. Känns som att det ligger något skit i själva loppet på okfästet. Törs man köra lite lätt med en borr av samma dimension för att rensa i hålet?

Hur lätt ska egentligen pinnarna gå? (kanske inte så lätt att svara på... :wink: )
av Arne
Tag lite slipduk runt en smal mejsel och gnugga runt i hålet. Rengör och smörj med lämpligt fett så ska du se att det börjar gå lätt.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]