Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonasPalm
Hej!
Hjälper min svärfar att sälja hans Volvo 745 från -88. Bilen har stått avställd i kallgarage på grus i över 20 år! Hade ut den ur garaget förra sommaren och fick då ta bort alla hjulen och lossa de fastrotade bromsarna. Startade den med startkablar och startgas och den gick fint i motorn. Tog en kort provtur. Märkte att det "kokade" och bubblade i expansionskärlet och det såg lite grumligt ut. Tänkte att kylsystemet kanske har satt igen sig efter att den stått så länge. Berättade detta för en spekulant och han sa då att han var säker på att topplockspackningen är kass, att den rostar sönder när en bil står så länge.
Funderar på om det är enda orsaken till att motorn går varm? När jag ska sälja den vill jag ju vara ärlig med felet att den gick varm, men är det verkligen säkert att man behöver byta topplockspackning? Tänker att det är en ganska omfattande åtgärd och att det påverkar priset. Samtidigt vet jag ju inte om packningen verkligen är kass. Hur ska jag tänka vid försäljningen?
Tack för svar!
av atteatte
Bubblar det hela tiden när motorn är igång från kallstart? I så fall är det antagligen topplockspackningen.
Gick tempmätaren upp i topp? Om det kokar utan att den går upp i topp är väl sannolikheten att topplockspackningen gått större, men det kan också vara att locket till expansionskärlet är otätt, då kan det börja koka utan att något är fel, då trycket i systemet höjer kokpunkten på kylarvätskan.
Gick mätaren i topp kan det vara termostaten som fastnat.
Nån annan kanske kan fylla i om impellern på vattenpumpen är ett vanligt fel på en 740 som stått länge, men det har ju hänt på andra bilar som stått länge att den rostat bort eller släppt från axeln, och cirkulerar inte kylarvätskan kan det börja koka i blocket.

Luktar det avgaser i expansionskärlet?
Du kan testa spänna fast en gummihandske eller dylikt i stället för locket på expansionskärlet och se om den blåser upp sig när du startar motorn, eller bara hålla handen för och se om du känner nåt mottryck. När motorn är sval såklart :-D
av S80_140HK
Förra året köpte jag en 240 -93 (är ju lika motor och kylsystem som 740) som hade stått still i ganska många år (10år åtminstone).

Den ville väldigt gärna gå varm, tempmätaren klättrade utan tveksamhet in på det röda, bubblade friskt i expkärlet och vattnet såg ut som skit.

Bytte termostat, spolade ur hela kylsystemet flera gånger, bytte lock på expkärlet, körde diskmaskinstablett-tricket och inget hjälpte.

Började misstänka topplockspackning även där, men på ren chansning köpte jag en ny kylare och smackade dit, efter det har den inte visat några tendenser till att gå varm, inte ens när det varit som varmast nu under sommaren. Inga andra symtom finns kvar heller. Gissar att den gamla kylaren var såpass ärjad/igensatt med skit att trots att flödet genom den verkade schysst (med trädgårdsslang i ena anslutningen) så räckte inte kylningen till.
av Rödsorken
S80_140HK skrev:Gissar att den gamla kylaren var såpass ärjad/igensatt med skit att trots att flödet genom den verkade schysst (med trädgårdsslang i ena anslutningen) så räckte inte kylningen till.
Jävligt intressant. Det är en liggande kylare och det passerar från vänster till höger sett ur bilens synvinkel. Föreställ dig att ett gäng av de nedre kanalerna tätat igen av guck och ärg och avlagringar, då flödar det fritt och alldeles for fort upptill i kylaren, och därmed hinner den inte överföra värmen till luften. Du har en kylare som flödar bra, men på "fel" ställen. Man skulle vilja fylla den med mild syra och ställa undan ett tag för att se om man kan lösa upp en del av det som tätar nedtill. Kräver givetvis en del försiktighet så man inte skadar lättmetallen, men detta är kemi och omöjligt att ordna på något annat sätt. Med en fiberkamera kanske man kan se in därnere hur det ter sig?
1. Töm kylarvätskan och se hur det ser ut.
2. Prova en rensning, dvs ur med termostat och fyll med kranvatten och diskmaskinstabetter enligt känd metod.
3. Var envis och skölj flera gånger. Försök att rensa kupéelementet. Reglaget ska hela tiden stå på max värme. Jämför dina sköljvatten.
4. Du behöver gott om tid, vattenslang och en lite oöm miljö. Kör motorn utan termostaten och töm och upprepa. Till slut kanske det löser upp sig i själva kylaren.
5. Det kan sluta med att du tvingas byta kylaren men att topplockspackningen skulle bryta ihop måste man inte misstänka i första skedet. Det vet väl din svärfar förresten?
6. Kylarvätska är avmineraliserat vatten blandat ca 50-50 med glykol, men det är ju allra sista momentet när den inte kokar och krånglar. Ny termostat också kanske.
7. Berätta gärna hur det gick!
av v70 tdi
Kanske vattenpumpen, bytte en pump en gång som hade ett skovelhjul i plast. Detta hade spruckit på mitten å var i två halvor. Så när axeln snurrade så snurrade inte skovelhjulet med samma hastighet. Vattnet pulserande i expansionskärl å den gick varm.
V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]