- fre 12 jul 2024, 02:36
Gjorde en tråd om detta för ett par dagar sen men tänker att jag försöker göra en ny där jag sammanfattar lite mer vad som händer och är gjort. I min 745 GLT från 92 sitter det en B230F i och jag börjar bli galen. Startar jag bilen så hostar han bara till och dör men om jag trycker till på gasen vid start så går han så länge jag håller den allra minsta gas men så fort jag släpper så tokdör han direkt. Inga hostningar eller försök till att leva utan dör helt direkt. Jag har kikat på kontakten till vad jag har förstått det som är tomgångventilen/tomgångsmotorn den är hel och fin samt sitter som han ska. Dem 2 slangar som går därifrån är hela och täta samt sitter på rätt ställe utifrån att ha kollat i grannens "F". Nu börjar jag få lite panik eftersom jag inte kommer på problemet. Kanske värt att tillägga är att han går ändå väldigt jämt när jag håller gasen alltså inga ryck/hack eller liknande då jag testkörde den runt kvarteret. Ska jag börja kolla i en helt annan ände eller någon som haft samma problem? Vet att dessa gamla bilar blir direkt väldigt tjuriga när någonting krånglar men att någonting gör att tomgången dör helt när bilen annars funkar att köra känns skumt i min värld.