Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RubbeB
Gjorde en tråd om detta för ett par dagar sen men tänker att jag försöker göra en ny där jag sammanfattar lite mer vad som händer och är gjort. I min 745 GLT från 92 sitter det en B230F i och jag börjar bli galen. Startar jag bilen så hostar han bara till och dör men om jag trycker till på gasen vid start så går han så länge jag håller den allra minsta gas men så fort jag släpper så tokdör han direkt. Inga hostningar eller försök till att leva utan dör helt direkt. Jag har kikat på kontakten till vad jag har förstått det som är tomgångventilen/tomgångsmotorn den är hel och fin samt sitter som han ska. Dem 2 slangar som går därifrån är hela och täta samt sitter på rätt ställe utifrån att ha kollat i grannens "F". Nu börjar jag få lite panik eftersom jag inte kommer på problemet. Kanske värt att tillägga är att han går ändå väldigt jämt när jag håller gasen alltså inga ryck/hack eller liknande då jag testkörde den runt kvarteret. Ska jag börja kolla i en helt annan ände eller någon som haft samma problem? Vet att dessa gamla bilar blir direkt väldigt tjuriga när någonting krånglar men att någonting gör att tomgången dör helt när bilen annars funkar att köra känns skumt i min värld.
av Rödsorken
Jo, det sitter en anslutning baktill (?) däruppe på huset. Det är den som ska klicka lite fint nästan så fort du öppnar spjället. Stå i en tyst omgivning och prova.
av Rödsorken
Hur har du det med din tomgångsmotor/-ventil? Den kan tappa sin elanslutning eller becka igen. Meka bort den under insuget och kolla funktionen. Men alla B230 har nog inte ventilen - de som kan mer om saken får fylla i.
av RubbeB
Jo men nu när du säger det där klickande ljudet så hänger jag med. Vet ej skicket på ventilen, funderar på köpa nytt för säkerhetskull alternativt köpa en från skroten bara för att prova. Är det ett vanligt fel? Alltså att den beckar igen/tappar anslutningen till kontakten på baksidan? Ända som känns mer rimligt vid det här laget för känner fortfarande att tomgången inte borde vara helt död. Dålig absolut men non existing känns lurt. Hur är det med lambda? Kan den påverka? Allt i en kombo möjligtvis?
Användarvisningsbild
av lennarte
Även tomgångs ventil, spjällkontakt och lite annat kan du kontrollera med diagnostik boxen.
Har du fixat slangen mellan tomgångs motor och nippeln framför spjällhuset?
av Rödsorken
Jag håller med dig om att när tomgången är helt borta är det ett stort fel, ingen justering. Tyvärr har de vana mekarna semester just nu. :-) :-D ;-) Det finns några killar som borde kunna ge dig svaret.
De här har ingen tomgångsskruv som vi är vana vid utan ECU:n ska få en signal spjället precis börjar vrida sig. Det är då klicket hörs. Även då motorn av och nyckeln ur. Så det är några steg att gå för att fixa tomgången - flera samverkande faktorer. Visst tipsade jag om Anders instruktiva videor på kanalen SEMA just om B230? Sök på YT "sema volvo 740" eller "sema felsöker volvo". Jag skulle kika där för att få tips!
EDIT: Precis nu skrev Lennart! Men jag skickar mitt svar ändå.
av RubbeB
lennarte skrev:Även tomgångs ventil, spjällkontakt och lite annat kan du kontrollera med diagnostik boxen.
Har du fixat slangen mellan tomgångs motor och nippeln framför spjällhuset?
När du säger kontrollera menar du felkodsläsning? För det har jag koll på att man kan göra. Men är det något annat den kan nyttjas till? Ja precis slangen är fixad!
av RubbeB
Rödsorken skrev: lör 13 jul 2024, 09:23 Jag håller med dig om att när tomgången är helt borta är det ett stort fel, ingen justering. Tyvärr har de vana mekarna semester just nu. :-) :-D ;-) Det finns några killar som borde kunna ge dig svaret.
De här har ingen tomgångsskruv som vi är vana vid utan ECU:n ska få en signal spjället precis börjar vrida sig. Det är då klicket hörs. Även då motorn av och nyckeln ur. Så det är några steg att gå för att fixa tomgången - flera samverkande faktorer. Visst tipsade jag om Anders instruktiva videor på kanalen SEMA just om B230? Sök på YT "sema volvo 740" eller "sema felsöker volvo". Jag skulle kika där för att få tips!
EDIT: Precis nu skrev Lennart! Men jag skickar mitt svar ändå.
Jag får helt enkelt kika lite till, återkommer när spjällhus är rengjort och ventil är bytt. Tråkigt nog får man vänta tills måndag då allt har stängt^^

Jag läste på ett engelskt Volvo-forum a[…]

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]