Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RubbeB
Hejsan mitt första inlägg här! Försöker lära mig meka motor och då passade jag på att köpa en 745 GLT 92a med ett gäng problem. Då ena problemet är att det inte finns någon tomgång, jag kan starta/köra bilen om jag håller gas men släpper jag så dör den. Tidigare ägare sa att det antagligen berodde på vakumslangar som inte fanns vid motorbytet. Kan det höra ihop? och isåfall vart ska dessa vakumslangar in och ut någon stans? Kanske en dum fråga men har bara mekat chassi förut och försöker som sagt lära mig så hade varit tacksam för hjälp!
Inte rakt av svar på din fråga men du bör kolla in Anders med Volvomek på Tuben:

Är det en B230F-rova? Den var vanlig. Kat, lambda, tomgångsmotor (ibland) och Bosch Jetronic 2.4 insprut. Har du 2.4 finns felkoder att läsa av och det är ofta en bra början. Se sedan till att radera dem och köra vidare ordentligt långt och se efter vilka som återkommer. Sa du att motorn är utbytt? Då kan mycket hända - inte minst vakuumslangar osv. Meka vidare!
Vet inte om det hjälpte så mycket. Precis det är de. Känns bara lustigt varför han inte har tomgång alls. Ser ut som alla vakumslangar mellan tomgångsmotorn existerar. Saknas 2 stycken slangar uppe på spjällhuset men som jag förstått det så ska dem bara in i kolkanistern. Saknas en på röret till luftburken också. Men känns inte som det är relevant. Ser ut såhär:
Bilagor
IMG_2943.jpeg
IMG_2943.jpeg (2.7 MiB) Visad 1526 gånger
IMG_2941.jpeg
IMG_2941.jpeg (2.68 MiB) Visad 1526 gånger
IMG_2940.jpeg
IMG_2940.jpeg (2.61 MiB) Visad 1526 gånger
IMG_2939.jpeg
IMG_2939.jpeg (3.14 MiB) Visad 1526 gånger
Vad jag kan se fattas slangen som ska sitta mellan tomgångs motorn och nippeln precis före spjällhuset (bild 2 och 3. Då kommer det in av LMM okontrollerad luftmängd och motorn får alldeles för mycket luft. ECU går då in i ett nödläge för att motorn ska gå att köra och felkod sätts. Du måste radera felkoden/felkoderna även om du fixar felet innan motorn går riktigt. Du kan även "provköra" tomgångsmotorn och en del andra funktioner med diagnostik boxen.
Okej, påvägen till skroten nu för att hitta en schysst slang som ska sitta där och lite annat. Men så jag kan alltså inte bara byta och starta utan ta bort felkoderna först? Isf har jag nytt problem då diagnostikboxen inte verkar funka. Kan jag köpa en sån när jag ändå är på skroten? Går dem att byta rakt av?
För att nolla koderna är det bara att göra styrboxen strömlös ett par minuter. Ta av minuspolen på batteriet eller ta ur säkring nr 1 och vänta en stund innan du kopplar på igen.
bönan skrev: ons 10 jul 2024, 16:41 För att nolla koderna är det bara att göra styrboxen strömlös ett par minuter. Ta av minuspolen på batteriet eller ta ur säkring nr 1 och vänta en stund innan du kopplar på igen.
Okejj, tack!
Lucif3r skrev: ons 10 jul 2024, 17:10
RubbeB skrev:Saknas 2 stycken slangar uppe på spjällhuset
Är dom pluggade? För annars har du ju ett vakuumläckage/tjuvluft där. Det dödar normalt sett inte tomgången, men det kommer orsaka andra fel.
Nej dem är inte pluggade, har sett lite olika lösningar på de. Bland annat typ sånna där hattar som finns. Men skulle man rent krasst lika gärna kunna sätta 2 skruv i bara?
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]