Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kronan86
Tjena jag har fått något rejält klurigt på händerna
Min volvo 740 (b230A) fick någon sjukdom i vintras
Den gick finfint men sedan när jag skulle starta den nästa gång så ville den inte alls
Jag höllpå å jävlades och gav upp tills nu när det blivigt varmare ute
Nu startar den (ibland med en massa tur) men stendör efter någon sekund
Om man kör ivög durekt när den startat så håller den sig vid liv men dör tvärt igen när man stannar
Någon rikigt listig person som vet vad detta kan vara för fel? Alla tips upskattas
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla på förgasaren, du har förmodligen en Stromberg/Pierburg 175 CD med ett gummi membran som går sönder ibland. Den har även en oljedämad kolv som ska tröga trotteln så den inte rör sig för fort.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det rätt monterat? Där finns små tappar i gummit och urfräsningar i trotteln och förgasare. Är där dämpolja i? Utan olja rör sig trotteln för snabbt.
Du ska aldrig justera tomgången på förgasaren. Det sitter en elventil och en juster skruv i insuget. Elventilen ska öppna och stänga med tändning på resp. tändning av. Juster skruven har en o-ring som tätning, den går sönder med åren.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla om där är en pump i tanken även på A-motorn. Alla med insprutning har det p.g.a anslutning till tanken sitter överst på tanken.
av Kronan86
Jag har kikat lite och punpen fungerar men den får inge soppa ifrån tanken och som svar på din fråga så är det en mekanisk pump i motorutrymmet
Användarvisningsbild
av lennarte
Kronan86 skrev: lör 06 jul 2024, 15:46 Jag har kikat lite och punpen fungerar men den får inge soppa ifrån tanken och som svar på din fråga så är det en mekanisk pump i motorutrymmet
Kolla då att tankarmaturen inte rostat sönder. Och att slang och nipplar är hela.

Snart ihopskruvad nu. Var lite sketchy kanske med […]

Vi som beställt EX90

Handlaren pratade om några väsentliga[…]

Och jag har provat med en 12v 5w lampa mellan t&au[…]

ETA är tillbaka

Svarar mig själv :) Idag så kom mottagn[…]