Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JagGillarBilar
#1579067
Hej har en volvo 960 och jag skulle kolla till bromsbackarna då det låg emot. Jag plockade av hjul och bromsskiva, visar sig att ”fjädern satt på fel hål. Det är den som håller fast häst grejen. Men nu när jag ska sätta tillbaka bromsskivan så går det ej. Jag har lossat handbromsen under handsfaket.
Har jag glömt något eller?
Alla svar är jag tacksam för :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1579207
Har du den justerbara varianten (se nedan), eller sitter backarna i en fast position? Om de är fasta så rekommenderas att du byter ut till en justerbar, Om det inte finns hål i skiva/nav så får du borra det för att kunna justera backarna in/ut när skivan sitter på.

Tror aldrig det satt från fabrik men var det enda som var tillgängligt som reservdel.

https://vparts.se/se/volvo-960/reservde ... 10108.html
av JagGillarBilar
#1580037
Hej, tack för svaret. Nej det sitter den fasta saken på just nu. Men jag lyckades få på allt. Men nu har jag stöt på ett problem till :-( har även byttat handbroms backarna nu men när jag ska spänna det så går det inte att spänna. Ksk värt o köpa en sådan justerbar? Eller om jag har tagit sönder någon när jag pillat på det?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1580054
För att få en bra handbroms måste backarna ligga mot anhållet vid exentern (där vajern sitter). Det gör det bara när bilen är ny, sedan med slitage så blir det bara sämre och sämre. Den justering som finns (plastmuttern vid spaken) är bara till för att "ta upp" slacket på vajern så spaken inte går för högt.
Skruva tillbaka den muttern helt, montera justeringar i trummorna och justera ut dom. "ryck" i vajern och snurra på bromsskivan när du justerar tills skivan inte går att "röra på". Släpp då "några kuggar" så bromsskivan går lätt (3 - 5 "kuggar"). Sedan justerar du spaken med plastmuttern. Om du är ordentlig så justerar du backarna varje höst (det gör jag) när du byter till vinterdäck, så har du kanon handbroms "för evigt" 😊😊
Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och n[…]

Hej Man läser en massa om allt strul med VEA-[…]

Ser ut som om jag behöver köpa ny AC-sla[…]