Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1578150
Hej!
Har precis bytt motorn på min volvo men den vägrar starta utan startgas, har felsökt i flera månader nu men kommer inte fram till vad problemet är så tänkte testa och se om någon kan hjälpa mig.

Bilen är svårstartad när motorn är kall och behöver startgas för att den ska gå igång. Måste hålla lite i gasen så att motorn inte dör men efter nån minut så går den fint på tomgång. Den svarar också lite dåligt när man försöker varva motorn och så smäller det i avgasröret. Men när motorn är varm så är det en helt annan historia...då går den som en dröm, kan stänga av och starta bilen hur många gånger jag vill utan startgas, tomgång är också fint och svarar perfekt när man gasar.

Det har har bytt/kollat är.
-Komp: 12 bar + på alla cylindrar.
-Har bytt båda tempgivare och kollat så att styrenheterna får rätt signal från dem. Såg ok ut.
-Bränsletryck ligger på 3 bar ungefär och håller sig där.
-Bränslefilter är bytt.
-Spridarna lämnade jag in hos Blenco i Kungsängen för att de skulle rengöras. Fungerar som nya nu och öppnar sig när man vrider på tändningen.
-Har kollat så att bränslepumpen fungerar och med hjälp av en extra batteri som jag hade tvingade pumpen att jobba hela tiden men det blev inget skillnad vid start.
-Får gnista men kollade tändspolen ändå med multimetern och den fick 12vfrån batteriet. Fick också ohm mäta för att vara säkert att den funkade och fick rätt värde.
-Tändningen ligger på 15 grader ungefär vid tomgång (varm motor)
-Nya tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor.
-Batteriet är också ny.
-Kabeln till hallgivaren som sitter ner i växellådan såg skadad ut så köpte en ny hallgivare men det gjorde inget skillnad. Det var lite skit på sensorn när jag tog bort den men med tanken på att varvräknaren rör på sig när jag försöker starta och sen bilen går som det ska så har jag inte tänkt på det mera.
-Får inte fram några felkoder förutom abs som är borttagen.
-Nu tänker jag rengöra spjälhuset och justera tomgång och se om det hjälper.

Har ni några förslag? Tack :)

Gick hyfsat enkelt att kränga in fjädrar[…]

Odb/felkådsläsare...

Ah, guld! Tack för utförliga svar!

V60 2023 Android Auto

Det finns över 100 appar som man kan ladda vi[…]

Jag bytte nyligen bromssköldar på min 9[…]