Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577821
Hej, har en 740-92. Tänkte fråga er kunniga om ett problem som uppstod nu igår. Jag skulle ut å köra vilken gång som helst då jag märker att de luktar bränt och såg lite rök komma under ratten. Började felsöka och hittade ett bränt glödtrådsvakt relä som var helt sönder smält. Satte ditt ett nytt men gjorde Ingen skillnad. Lyckades sedan känna på de kablar som går till bromsljus kontakten att de blev väldigt varma så fort ja bromsa, Vill även påminna att i den vevan sluta bromsljusen funka. Så jag drog av de två kontakter som går till bromskontakten och såg att de har smält ihop. Så jag skarvade om nya kablar och satte ditt. Men nu istället när jag bromsar så skjuter jag bromsljus säkringen (säkring 4) och att bara ena sidan funkar innan säkringen skjuts. Känns bara som om att jag gör mer problem för mig när jag pillar så jag vänder mig till er kunniga, skulle uppskatta svar av en vänlig själ som vet felet elle vart jag ska felsöka :-)
#1577869
Casper0806172 skrev:hittade ett bränt glödtrådsvakt relä som var helt sönder smält.
Kollade du på sockeln, den kan också smälta. Dålig kontakt bildar också värme. Du kan ha kortslutning i någon baklykta. Har du starkare (eller flera) glödlampor i någon krets som går genom glödtrådsvakten? Det kan vara en annan krets (typ halvljuset) som smält den.
#1577931
Jag kollade lyktorna bak och de såg bra ut alla lamphållare såg fina ut och de sitter rätt lampor. De går inga mer lampor till den kretsen, men de jag tycker är skumt är att när jag satte dit hela och nya kablar till bromsljus kontakten så går istället säkringen när bromsar.
Köpråd v90

Jag var och provkörde v90’n jag lä[…]

Montering av prydnadslist

Min list mellan grillen och kofångaren var g[…]

20.000 mila service XC70

Ja, de fungerar som de ska fortfarande, alla fem. […]