Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen har någon gång ibland dött vid körning, idag hände det två gånger, var längesen den gjorde det sist. Någott som har inträffat oftare är att den dött direkt efter uppstart om man nyligen haft igång den, ett snabbt stopp i kisken för godis T. ex. Brukar räcka att vänta nån minut eller två så går den igång igen utan problem. Tomgången ligger stabilt på 900 varv ungefär.

Så dog den då idag två gånger, lamdasonden har lyst sens dess i instumentpanelen (den längst till vänster, avgasrensning stog det i manualen, så det är väll lamda va?) Tycker även bilen har ryckt till någon gång unde körning, som att den tappat kraft bara för någon sekund. Tycker även att den har börjat dra mycket mera bensin, inte testat med mätaren, men nålen flyttar sig fort iaf.

Var ute för en stund sedan och kollade felkoderna, fick felkod 1-4-4 lastsingnal på Tändsystem (uttag 6), Bränsesystemet fick jag inga felkoder på.

Avgasröret läckte ganska bra såg jag också, läckte i skarven efter det första raka röret som kommer från motorn och det rör som har en liten ljuddämpare på sig. Påverkar detta att bilen dör lite då och då och kan vara svår att starta efter ett kortare stopp?

Motorn är en b230 sista markeringarna minns jag inte. Kan kolla upp om det är viktigt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Din felkod innebär antingen något elfel eller fel på tänsystemets styrenhet!
av Lappa
Jocke S. skrev:Din felkod innebär antingen något elfel eller fel på tänsystemets styrenhet!
Ska testa att byta bränslerelät. För har läst på forumet, hittade en tråd om fel 144 och då stog det att man kan testa att byta bränslerelät.

Några andra tips på saker man kan felsöka?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Börja med pumprelät.
Det är ett dubbelrelä, det ena matar pumpen, och det andra skickar (bl a) ström in på pinne 9 på styrenheten och "väcker" den. Om det glappar i relät så styrenheten "somnar" kan den inte sätta några felkoder, den enda som märker nåt är tändstyrenheten som inte får nån lastsignal.
av haggie
haft felkod 1-4-4 lastsignal saknas på min 940 och bilen dog+lamba lampan tändes..
bytte Bränslerelä och problemet var löst
av Lappa
Har inte bytt relä eftersom jag inte har kommit över nått, så valde att börja med avgasröret.

Har idag grejjat lite med bilen. Lagade den större läckan som var precis innan katalysatorn, satte lite massa med en bandklämma runt som tillfällig lösning. får antagligen bli att byta katalysatorn då det var ganska ras i skarven. Hur som helst så höll det tätt för avgaserna och man tycker att lamdanlampan borde slockna, men icke.

Hörde sammtidigt att det surrade från bensinpumpen, lät som en hummla ungefär. Kan det vara så att den pumpar på för mycket bensin och att det då fortfarande blir fel värden i agaserna och att det blir för tjock så att bilen kan självdö? Den dog inte idag dock, har även låtit bli att köra den senns lampan började lysa.
Användarvisningsbild
av Leoson
Jag hade oxå samma problem, byte bränslepums relä och allt blev bra igen. :D
av Lappa
Jag glömnde så klart att nolla koderna, så lampan lös ju änndå efter att jag lagat läckan i avgasröret. Nu har iaf lampan inte tänds igen och än så länge har inte bilen självdött. Hur som helst hör jag nått som surrar när bilen är igång, hörs lättast när bilen är på tomgång. Har lyssnat runt bilen och kommit fram till att det måste vara bensinpumpen, men kan den låta soppas så det hörs in i bilen?

En annan fråga, det luktar bränt med en aning fiskdoft lite då och då, denna doft verkar komma från motorn. Kan det vara oljan som är kass och måste bytas, bilen verkar inte gå sämmre hur som helst. Oljebyte är dock på gång i vilket fall som helst, men kan vara kul att veta om det är nått speciellt som kan lukta lite bränt med en aning fisklukt.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]