Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Titek
Hej !
Min sambo köpte nyligen en 940 från 96. Allt verkar väl men det tjuter när man svänger. Vid kontroll ligger oljenivån för styrservon tydligt under MIN. Kan man köra bilen till nästa större stad ( Malmö ) när man skall handla ny olja eller finns det risk för att nåt pajar ?
Var "brukar" gör-det-självarna köpa sin styrolja ? Finns det några prisvärdigare alternativ än Volvo/Bilia - utan att köpa direkt dålig kvalitet ?
Många Vänliga Hälsningar
Titek.
av skutte
hej
beror ju på hur låg olje nivån är..
du kan köpa atf olja som är till v-lådan den brukar vara billigare
det finns syntetisk oxå men den är dyr och inte bland bar med den andra
passa på och känn om det ligger olja i damaskerna vid styrstagen
eller om det är slangarna som läcker...
lycka till
av lennart lundberg
Hej!

Att det tjuter kan även bero på att remmen till servot slirar vid belastning när du vrider på ratten. Pröva att spänn remmen lite om den känns slak.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Titek
Tack Skutte och Lennart.
Oljan är fylld ( ATF Dexron III för knappa hundringen på närmsta bensinstation -hoppas det blev rätt ). Den tycks ha slutat tjuta nu, men jag skall följa era tips och kolla styrstag, slangar och remmen till servon. Det verkar ju märkligt att oljan har kunnat bli så knapp utan att förre ägaren märkt något.

Stort Tack och Trevlig Helg
Titek

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]