Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zoddan
kanske ligger fel, men iaf har alla Volvo 960 -92 och nyare diff? samt om det inte är standard, hur kan man få reda på hur man har diff? (förutom att spinna loss på lite grus)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har för mej att den ingår i ett utrustningspaket från -95 och nyare, men hur det är med de äldre modellerna borde väl gå att utläsa från volvos beg.guider (ligger dom i FAQ??).

//David
av zoddan
ja det står ju diffspärr där så.

Men även SIPS men det har inte jag på min, står inte sips på något i bilen eller nått "klistermärke" vid dörren eller sådant.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
zoddan skrev:Men även SIPS men det har inte jag på min, står inte sips på något i bilen eller nått "klistermärke" vid dörren eller sådant.
Har du en 92:a så ska du ju ha SIPS. Kan inte minna mej att jag sett att det står någonstans på min 95:a heller, men den har det likt förbannat!!! :lol:

//David
av Addekarlsson
Sips har funnits på alla volvo sen länge. Det var första årsmodellerna dom skröt om detta på, sen var det en självklarhet, och dekaler överflödiga.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av apersson850
Hade tidigare en 745:a från -92. Det var en SE, så den hade diffspärr. Efter hustruns skrotning av den i vintras hittade jag en 945:a från -94. Men det är "bara" en GL, så den har ingen diffspärr. Hade det varit en SE hade den också haft. Dessutom upptäckte jag att den inte har ABS heller, trots att det kallas -94 års modell, där detta var standard. Kom antagligen mitt under modellåret.

Däremot vet jag inte om alla 960 hade spärr, bara för att vissa årgångar hade det. Kör upp höger framhjul på en grusslänt och dra på lite. Fungerar det ska även vänster bakhjul tugga till lite, trots att det då är hårt nedtryckt och höger bakhjul nästan har lättat. Så kollade jag om det fungerade på den vi hade.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]