Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BarkisJohansson
Hej!

Jag behöver veta artikelnummer på bakre bromskivorna till en 960.
Ch.nr. YV1965956T1036498
Reg.nr. UBM710
Det är en import, så är osäker på om modellår 1996 stämmer med reg.beviset.

Mitt problem är att utsidan av bromsskivorna från Mekonomen, tar i bromsokshållaren när jag skruvar ihop det.
Bromsskivan skulle behöva komma längre in, eller bromshållaren längre ut. Allt är rengjort från rost och smuts.
Det vanliga är att det är ett spel på 3-5mm mellan bromsskiva och bromshållare, vet ej om det är extra tight på dessa bilar?

Är det någon som har original art.nr. till bromsskivorna?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur mycket "spel" är där på baksidan?? Är där mer än 2 mm ska skivan längre in. I nödfall, lägg bricka mellan oket och fästet. Prova i alla fall, då vet du var felet är. I nödfall, nödfall x 2 svarva ner skivan på utsidan, den verkar ganska tjock för att vara en bak skiva. Är den ordentligt på navet?
Ibland är där en "kant" på navet och då en fas på baksidan hålet i skivan. Kolla på det.
Användarvisningsbild
av Cotag
Söker du på artnr så får du upp ritning på bla autodoc. Du vet ju ungefär vilket mått som är fel, så leta upp en annan skiva där som sägs passa och kolla måtten så det verkar rätt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Bakbromar på 960/S/V90 är en soppa...

Du skriver inte om det är en 4 eller 5 dörrars men även 5-dörrars fick väl multilink bakaxel till 95 års modell, (iallafall de svensksålda).

Det är iallafall en 96:a du har enligt min dator när jag slår in chassienumret i Vida. Bromsskivan verkar ha originalnummer 1359290. Slår jag in det numret på t.ex. bildelaronnline24.se så får jag fram följande mått: https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=218884 ... f=94077849 .

Den enda bakskivan som är tjockare är den till S/V90 97-98 (12mm istället för 10mm). Men den har också 1,2cm större diameter så då borde du inte fått på bygeln alls tycker jag.
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]