Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en skrutt volvo som åkte till besiktningen idag, vi fick åka hem lite besvikna.

Motorn verkar bara gå på tre burkar och får högt HC värde vid tomgångskörning vid höga varv ca 2500 så fick vi ner värdet till ca 45
alla tändkablar uppmätta-ok
tändstift bytta -ok
olja bytt -ok

såg att slangen som går från varmluftsintaget var helt borta om det kan ha något med saken att göra?
Vore väldigt glad för bra knep, då jag har en månad på mig sedan är det typ körförbud.(3 besiktningar)
mvh
kalle
av Kena
och fördelare+rotor mår bra?
av meshuggener
Dom är bytta med! glömde skriva det!
av skutte
kolla med att se om du kan lokalesera vilken cylinder den inte vill gå på om det nu är så att den bara går på tre
låter som om tomgångsregleringen inte funkar vad har du för varvtal på tomgång?
av Kena
Kan det vara fel på nått insprutningsmunstycke kanske?
av meshuggener
skutte skrev:kolla med att se om du kan lokalesera vilken cylinder den inte vill gå på om det nu är så att den bara går på tre
låter som om tomgångsregleringen inte funkar vad har du för varvtal på tomgång?
Hej och tack för svar!!!
Jag har ganska stabila 1000 v/m
av meshuggener
Kena skrev:Kan det vara fel på nått insprutningsmunstycke kanske?
Hej

Den vänliga besiktningsmannen tyckte att jag skulle kolla kompressionen, han hade även förslag att en ventil som inte fungerar. bilen går så bra en volvo 740 gl kan när den inte står på tomgång. Kanske kan testa köra någon insprutningsrengörare?
av meshuggener
testade felkoderna fick bara respons från nr 6, dom andra var "döda"
Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]