Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av adam90040
#1562704
Hej, ska hålla mig kortfattat. Det är en 940 LLT Auto med AC som jag satte i diket. Det har småläckt lite förut, har behövt fylla på ca var 4:de månad men efter diket så rinner allt vatten häller i, ut direkt. Antar att plasten redan var lite sprucken men smällen gjorde så att det sprack yttligare. Finns det någon ''snabblösning'' så man kan komma ut på vägarna medans snön är kvar?- ;-)
Bilagor
gfedhbdvbdvgfdfdv.PNG
gfedhbdvbdvgfdfdv.PNG (361.84 KiB) Visad 511 gånger
#1562705
Det där "går" att ful-laga med typ epoxy och liknande. Har lagat mindre hål och sprickor på sånt sätt, dock inte när det gått sådär illa. Iaf så tar man bara något rör som passar in, limmar som fan runt, och hoppas att det håller. Kan även spänna något buntband runt så det blir lite stadigare.
Byta kylare är busenkelt (det är väl en kylare?), tar typ 15 minuter och kostar 1-2tkr. Har en sprillans ny tropisk/stora liggandes om du vill köpa "beggad" i sthlm trakten.
#1562712
Den där kan man typ näta och spackla på med epoxy, sen något rör som passar in också som man sedan buntbandar den lilla biten av originalkoppling som finns kvar runt. Kanske håller? Trycket ligger på max cirkus 2kg i bilars kylsystem. Fullagar du så tänk på att se till att inget tar sig in i systemet och kletar sig in någon annanstans (typ värmepaket eller topp). På biltema finns annars ok kylare till ok pris, och i lager överallt. Många rallybilar som kör med b-temas "stora" kylare.
av TioTusenKRBil
#1562741
Kolla skroten. Finns massvis med kraschade epor osv. Säkert mass automatare också. Däremot är det ofta hutpriser på beställskrot. Självplock är guld värt!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1562748
Sist jag kollade hade Biltema bara till automat, det var dock till min 740. Självplocken i Falkenberg tog 200 kr för en kylare och hålet till givaren för elfläkten borrade jag själv. Och ja, jag har automat kylare, dom har samma storlek. Skiljer på om det finns oljekylaren i eller inte. Du kan koppla ihop slangarna till oljekylaren, kör du inte race eller med husvagn så funkar det.
av panth0n
#1563275
Tipsar oxå om att kolla självplock på skrot. Hittade själv i somras ett nymonterat kyl på en bakside-smälld 740, inkl alla slangar vilka oxå var nya för 300:-.
Annars går det laga med epoxy, men knixet är att få vinklarna rätt så inte slangen hamnar mot någon närliggande rem. På min B234f sitter generatorremmen med nån enstaka centimeters mellanrum till slangen, men kanske inte är något problem på b230fk?
Kopplingspedalen fastnar

Kopplingspedalen fastnar när man släpper[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Byt beläggen i förtid så de kan sm[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bromsbeläggen är ju samma så f&oum[…]

Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]