Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1562661
Hej,

I bensintanken finns det ett skvalpskydd som jag förmodar att både pump och flötte ska sitta i. Dock verkar det som att när jag får ihop allting så sitter pumpen på andra sidan/trycker emot. Tar jag ut armaturen så ser jag att plasten är böjd neråt, och mot bakre delen av bilen.

Ska pumpen sitta på andra sidan skvälpskyddet?
Krävs det våld bortom att trycka ner flötet för att få tillbaka fanskapet?
Kan eftermarknadspumpar har större förfilter vilket fastnar i denna plast (självklart, men är det troligt?)?
Senast redigerad av 1 TioTusenKRBil, redigerad totalt 0 gånger.
#1562670
Kan ju säga att jag önskar att den hade gamla systemet med pumpen under tanken.. Problemet verkar vara att pumpen glider in på fel sida av den lilla cellen i tanken och så böjs det vidare. Verkar som problemet inte ens var gamla pumpen utan att förra ägaren hade installerat den fel och tryckt ner plasten. Har iaf tryckt tillbaka med kofot nu och undrar om man kan bunta fast pumpen i armaturen, och sedan vålda lite när man vrider tillbaka den. Hoppar bara ur hållaren just nu.. För övrigt är pumpen nästan identisk med original så inga större fel där. Större socka bara som förfilter.
#1562702
Bifogade lite bilder. Bytte pump till en lite annourlunda som ser exakt likadan ut som original boschen. Någon kopia som ska tåla e85 tydligen och flödar som walbro "255l/t". Blev inte sugen att sätta in en dyr pump i den här bilen..
Själva slangen för soppa in sitter fast.. Slangklämmorna är bara rost men sitter som berget. Man får ju inte in några verktyg för att kapa eller liknande heller. I tanken är även den lilla minicellen typ böjd. Plasten ska ju vara spikrak där men på min bil har det väl suttit en felmonterad pump eller nåt så den är helt böjd vilket gör det skitsvårt att vrida in soppapumpen.
Vad gör man? Blir sugen på att tutta på fanskapet.

https://i.imgur.com/XctQ2iv.jpg
https://i.imgur.com/0Ab41Og.jpg
https://i.imgur.com/owhsUvh.jpg
https://i.imgur.com/zSVwtm2.jpg
https://i.imgur.com/FG6PBiX.jpg
https://i.imgur.com/om969v2.jpg
https://i.imgur.com/ehieSqS.jpg
#1562762
Fortsätter min monolog:

Påfyllningsröret slangklämmor är helt rostiga bortom bortagningsmöjligheter. Detta betyder att armaturen pressas innåt mot tanken hela tiden vid installation, eller så får man hålla en hand riktigt obekvämt och pressa bakåt röret vilket visat sig vara pratkiskt omöjligt när man måste lirka fast pumpen (min plast är även böjd från tidigare installation). Funderar på om man ska kapa luftningsröret mitt på påfyllningslangen för att sedan hinka ner tanken, kapa av klämmorna med typ dremel, skarva ihop luftslangen i påfyllningsröret igen, och installera pumparmaturen för att sedan hinka upp hela tanken igen och skicka på nya rostfria klämmor överallt. Hittar ingen annan lösning just nu om ingen har någon ide. Sett att vissa kört med fisketråd för att förspänna armaturen men det är oklart om det skulle hjälpa faktiskt då det är riktigt trångt och problemet är väl att jag helt enkelt inte klarar av att installera en in-tank pump med påfyllningsröret där och pressar.

Har någon en bättre ide? Frågat lite här och där och ingen verkar ha något att säga annat än lycka till haha
av Ulf965
#1562771
Akta dig för att använda dremel vid bensintank. Försök skruva ur skruven till slangklämman. Funkar inte detta och slangklämman är tillräckligt rostig går den i bitar om du vickar på den med en tång. Jag har använt vattenånga för att mjuka upp slangarna, detta är lugnare att använda jämfört med varmluftspistol.
Överväg att byta ut bensintanken, då blir det lättare att få i tankarmaturen.
#1562776
Jo precis. Tänkte eventuellt göra detta med tanken nere. Har redan försökt så gott jag kan med dessa gamla skitklammor men inget vill riktigt ha av de. Problemet är att man måste klippa en slang för att hinka ner tanken först då den går från påfyllnings > tank samt mellan dessa kontakter > tank. Klämmorna till påfylningsröret > påfyllnings slang samt påfyllningsslang > luftningshål (?) är omöjliga att rubba. Hade iaf ut plasten hela natten också så nu sitter minicellen i tanken hyffsat korrekt, så kanske går att vrida in nu.
#1562911
Problemen är slut.
Fick in pumpen efter att ha böjt ut baljan i tanken åt rätt håll över natten. Efter det så fick jag även klippa upp kabeln och fixa kabelbrott i sladden till armaturen då kablarna i var blottade med trasig isolering. Originalfästerna till påfyllningsslangen fick sitta kvar, det är så fastrostade att det håller nog, och ska ju bara låta soppan rinna ner (utsätts knappt för tryck).

Om någon ska göra det här så se till att din enhet inte har kabelbrott så du slipper göra om skiten efteråt, samt kolla så tidigare person inte förstört baljan innuti (den ska inte vara nedtryckt under soppapumpen. Ett buntband som man sätter fast rostfria metallhållaren till pumpen med (nedre så den inte går av flötet), samt ett snöre som man sedan lägger i böjen på denna för att trycka upp pumpen med EFTER att man lirkat in den i tanken är att rekommendera. Gjorde det mycket enklare. Antar att det ska ta 30min-någon timme för en nybörjare, men om din är trasig som min så får man ha lite tålamod och bara fixa tills det löst sig.
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]