Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo 740
Hej alla glada volvoägare :D

jag äger en volvo 740 glt med en b23f motor.

Problemet:den har börjat leva sitt eget liv..den har börjat rycka lite typ så att när jag trycker ner gaspedalen händer de inte mycket bara rycker som om bensinen tagit slut..men så är inte fallet har alltid ca 6 liter kvar innan jag tankar fullt.

Kan de vara att jag måste byta tändstiften och tändkablarna?
Eller ska jag ta mig en titt på bränslepumpen??

Tacksamm för svar??
av RacingTIC
Jag hade samma problem me min 740, jag bytte bränslepumpen och då blev det bra igen.

så jag gissar att det är felet även för dig. Det är rätt vanligt.

Lycka till!
av volvo 740
lika bra jag byter den då....alltid utgifter :( .

Tack för svar
av volvo 740
Vågar man byta bränslepumpen själv?...har aldrig gjort de tidigare.
eller är de lika bra att lämna in på värkstad??
av Addekarlsson
Klart du vågar byta den själv. Det är ju inte pumpen i tanken du ska ta, det är den som sitter under bilen du ska ta. :D
Lossa 1 slang i taget och plugga med nått lämpligt, så tar du nästa slang och pluggar den med. På så viss får du minst soppaspill. Koppla lös kontakten på pumpen oxå. Sen är det bara byta pumpen. enkelt, eller hur? :wink:

Mvh/ Adde
av volvo 740
det låter enkelt :D ..man måste ju fråga om man inte vet :wink:

hur mycket kan en bränslepup kosta ca??
Användarvisningsbild
av olafixar
volvo 740 skrev:det låter enkelt :D ..man måste ju fråga om man inte vet :wink:

hur mycket kan en bränslepup kosta ca??
Volvo orginal...
Bränslepump 1 790
Bränslefiltret 240
av Addekarlsson
[quote="volvo 740"]det låter enkelt :D ..man måste ju fråga om man inte vet :wink:
quote]
Helt rätt! :D

Enda dumma frågorna som finns, det är dom som inte ställs. Frågar man inte, får man inte veta... :D

Mvh/ Adde
av volvo 740
:D precis!

en liten fråga bara: om de nu är bränslepumpen ska den leva sitt eget liv hela tiden då med ryckningar/kraftlös eller uppstår de bara ibland??

Jag tankade för 100 kr idag och den går som en pärla nu(som en volvo ska gå)
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej!
Finns den någon B23F?? :roll:,trodde att det bara fanns B23A och B23E..
Jag tror att din motor egentligen är en B230F...isf,har du kollat felkoder ifall den är uttrustad med diagnosuttag?
Innan du byter bränslepump så skulle jag kollat ifall den är kass först å främst...den kostar ju trots allt en slant!...är mer inne på att det är ditt bränslefilter som behöver bytas...när bytte du bränslefilter sist?...kolla också så att luftfiltret inte är igensatt med smuts!
Gå gärna över vakuumslangar/insugspackning med startgas och kolla efter tjuvluft också...

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]