Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo5555
Hej! Har bekymmer med att min 940 är extremt svårstartad kall men när den väl startar så går den perfekt och startar direkt efter. Har bytt bakre tempgivaren men bart ingen skillnad tyvärr har ni något tips på vad problemet kan vara?
Användarvisningsbild
av Kloge
Det var en tråd här för många år sedan där bilen fick stora startproblem med kall motor och när yttertemperaturen var runt nollan och kallare. Annars startade den utan problem.
Visade sig vara tändspolen
Byt inte grejer hit och dit, det blir bara dyrt. Felsök på riktigt istället. Står bilen och tuggar på starten tills den hoppar igång, och kan du sedan stänga av för att direkt starta igen? Eller måste motorn gå varm först innan den är "lätt" att starta?
Tror att jag har listat ut problemet. Imorse när jag skulle starta bilen så ville den verkligen inte gå igång så pillade lite på relät till bränslepumpen så den gick igång flera gånger och sedan startade bilen direkt. Skulle det kunna vara backventilen som är dålig? Så att soppan åker tillbaka när den stått ett tag?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns ingen egentlig backventil, men sitter något som brukar kallas så på bränslepumpen. Äldre insprutare (K-jetronic) som hade ett "ånglås" som också ibland kallades backventil. På min 745-a har jag en mätare för bränsletrycket så jag ser att trycket kommer omedelbart motorn går runt och försvinner omedelbart när motorn stannar. Kan ju vara fel på min bil, men så har den varit sedan jag satte in mätaren för 12-13 år sedan
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]