Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bumpen
Hej!

Har en 740 -87 b230e mekanisk insprutning som jag bytt bränslepump på (under bil) på men nu surrar det och bråkar i alla fall där under bilen, det finns tydligen en tryckregulator (ackumulator) där och det verkar som det är den som lever om, egentligen vad har den för funktion?

Vissa säger att man kan ta bort den? funkar det verkligen på en mekanisk insprutare? Kan man ta bort den så slipper man ytterligare en kostnad.

Hur bra är det för soppapumpen om den är trasig törs man köra? Vill inte lägga ut 2000 spänn till på en soppapump. Tacksam om nån kan hjälpa mej.

Idag är det lördag och skroten stängd :cry:

Mvh,
Bumpen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är vanligt med rostig tankarmatur och förpump som inte funkar. Då får den stora pumpen suga till sig bränslet själv. Får den då i sig lite luft låter det illa.
Användarvisningsbild
av Bumpen
Hej!

Tack för svaret. Bara undrar hur bra är det för soppapumpen om det nu suger luft och man kör så?

Mvh,
Bumpen
av Ebbe
Eftersom bränslet går igenom pumpen och även sörjer för dess kylning kan mycket luft förosaka skador på pumpen. Luft får du bara in i systemet pga läckage från tank-(armatur) eller slangar till pumpens sugsida. Som Sparkz nämner; rostig armatur är vanlig och på skrotarna är det svårt att hitta friska.
Ebbe
av jonas_bjork85
om det visar sig att det är den bakre pumpen så hör av dig, har en liggande, trodde min var trasig, men det visade sig att jag hade problem med vakuum och luftintag i insuget så den blev bara liggande. vill ha 300 + ev. frakt. jag bor i värmland.

mvh/jonas
Användarvisningsbild
av Bumpen
Hej!
Tack för alla tips och tack Jonas för erbjudandet, jag hade redan monterat en ny i när jag såg ditt erbjudande.

Ja som sagt pumpen i tanken var det, fick tips av en kille att kapa en liten colaflaska, sätta den i tanköppningen och lyssna om jag hörde pumpen, den var stendöd hörde bara skvalet från returen.

Dit med en ny och vips vart det tyst under bilen, går som en klocka igen, lite svårstartad men går fint när den gått igång.

Från den 9:e april har följande hänt,
1, tändmodul, tursamt nog hade en kompis.
2, startmotor, 200 spänn (billigt)
3, soppapump under bil, 1915.-
4, soppapump i tank, 2000 spänn (komplett med armatur)
5, nu startar den taskigt men med lite service, tändstift, kablar, lock, rotor och filter ska det nog bli bra (på gång)

Summa hittills: 4115.-

Som sagt tack för all hjälp och säkert på återhörande.

Mvh,
Bumpen (som egentligen heter Bernt)

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]