Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 455_webley
Min B230FB i min 944 -92 tar ca 35% bränsle mer än min B230F i min 744 -91 jag hade förut, trots samma körstil - om än med olika automatlådor. 744:an låg jag alltid på 0,74 l/mil vid landsväg medan 944:an tangerar litern och aldrig går under detta. Lägre miltal och tätare serviceintervaller på 944:an också. Nu ZF 4HP22 vs. Aisin-Warner 71L då. Dags att plocka ihop en motor med bättre balans, alternativt kasta ut tomatlådan från ZF för gott...?

Helsyntetisk olja i motor såväl som växellåda, inga felmeddelanden från Bosch LH-Jetronic 2.4, välpumpade däck, ingen extrautrustning på utsidan (däremot ECC). Jag är inne på att byta till M-kam, d.v.s. samma som i B230F i hopp om att det 500 varv lägre placerade maxvridet ska hjälpa. Att B230FB har 96 kW märks ENDAST när jag tankar.

Allt i motorn är original och i gott skick.

Motorolja: Mobil 1 5W-50. Växellådsolja: OKQ8 Dexron III.

Sommardäcken är regummerade och känns som billiga skitdäck på vägen. Dålig sidstabilitet (i lagliga farter) främst, men så är det väl när man återanvänder gamla stommar. Jag har kostat på en del andra saker på bilen, och sommardäcken var nästan nya när jag köpte bilen i juli förra året så tanken var att de skulle få hänga med ett tag. Gamla däck får man inget för, och 16" originalfälgarna vill jag behålla eftersom de är i originalskick.

Kärvande bromsar... nix, och hjullager borde jag höra tycker jag.

Jag gjorde grundlig service efter att jag köpt min Volvo. Inte så mycket för att det behövdes utan för att jag vill veta att allt är i gott skick. Har dock inte gjort något kompressionsprov. Kamremmen byttes på Volvo för ca 2.000 mil sedan. Bränslefiltret är den enda slitdelen som har med motorns bränsle/luft-tillförsel att göra, som inte är bytt. Har bytt tändstift, fördelare (tändkablarna testades samtidigt av Volvo), rotor, alla drivremmar, batteri, alla vätskor, luftfilter, oljefilter, vattenpump (gnisslade ibland) och några packningar.

Det känns som att den går som den ska, problemet är just att förbrukningen inte går att få ner ens vid lugn långkörning. Prestandan i övrigt är enligt originalspecifikation, t.o.m. något högre toppfart enligt mätaren. Jag har inget emot lägre prestanda, om det innebär lägre bränsleförbrukning. Avgasvärdena var förresten utmärkta på senaste besiktningen.

Har testat att köra på 95 oktan och 98 oktan, den senare soppan med ca 20% högre förbrukning. :shock:

---
Jag vet att det blev lite långt, klippte ut vad jag skrivit från ett annat forum. Tips om lämpliga motorarbeten, omprogrammering av styrbox eller liknande tips mottages tacksamt... i övrigt tror jag att jag har testat det mesta.
av volvojohan
Vet inte om det skulle vara lådan som är så drägig... Jag har haft ZF och tycker inte att dem lirar speciellt bra ihop med bilen... Men om den skulle vara boven i dramat vet jag inte.
av 455_webley
Nej, min erfarenhet är att AW går bättre och håller längre.
Användarvisningsbild
av lilleman
jag har en 945a 92 med 230fb och zf-låda och en 740 90 med 230f ochaw låda 945an är törstig och slö och dricker mycket soppa medans 740in känns dricker mindre och växlar bättre samt känns mycket piggare den har nu rullat 41100 mil växlar fortfarande som en dröm medans kombin rullat 39000 mil mvh/roger
av 455_webley
Frågan är vilken man ska kasta ut först, motorn eller lådan? ;)
Användarvisningsbild
av lilleman
jag funderar också på det :???: mvh/roger
Användarvisningsbild
av lilleman
min fru gillar bilen som den är så jag fortsätter och ratta min älskade 740 med aw-låda och b230f :lol: mvh/roger
av skutte
hej börja med att byta kam till lika dan som i 230f så blir den bättre på törsten kolla åxå vad du har för bakaxelutväxlingar på dina bägge bilar
man kan fuska med att ändra tändningen åxå men det är väl en senare fråga :D
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]