Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvojohan
Hallå! Nu har jag letat både på bilen och på internet efter någon slags givare som skall sitta bak på motorn, "vid svänghjulet", hörde jag någon sa.... Den givaren skulle tydligen kunna vara felet på min bil, en 745 från 86 med B230ET motorn i... Någon som har en bild eller vet vad jag menar? Impulsgivare?
av Loblin
volvojohan skrev:Hallå! Nu har jag letat både på bilen och på internet efter någon slags givare som skall sitta bak på motorn, "vid svänghjulet", hörde jag någon sa.... Den givaren skulle tydligen kunna vara felet på min bil, en 745 från 86 med B230ET motorn i... Någon som har en bild eller vet vad jag menar? Impulsgivare?

Hej! Jag kollade i en reparationshandbok till volvo 740 84-92 på de olika tändsystemen. Enligt boken så har det tändsystemet som sitter i bilar med e-motorer ingen impulsgivare på svänghjulet! (kan ju ha fel!!) Det som finns är en knacksensor som sitter på högra sidan av motorn (sett från ditt håll... på samma sida som ratten sitter :wink: ). Den sitter under insuget mellan toppen å blocket! (mellan 2:a å 3:e cylinderns insug!!) Det ser ut som en kontaktstycke med en halvrund lite större knopp i änden! (är 2 stift i kontakten!)
Kunde tyvärr inte fixa bild men hoppas detta kan va till nån hjälp ändå!!!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du har ingen svänghjulsgivare på bilen och knacksensorn som påtalas är något helt annat...
Men, istället har du en hallgivare i fördelaren som funkar som en svänghjulsgivare.
av volvojohan
Loblin skrev:
volvojohan skrev:Hallå! Nu har jag letat både på bilen och på internet efter någon slags givare som skall sitta bak på motorn, "vid svänghjulet", hörde jag någon sa.... Den givaren skulle tydligen kunna vara felet på min bil, en 745 från 86 med B230ET motorn i... Någon som har en bild eller vet vad jag menar? Impulsgivare?

Hej! Jag kollade i en reparationshandbok till volvo 740 84-92 på de olika tändsystemen. Enligt boken så har det tändsystemet som sitter i bilar med e-motorer ingen impulsgivare på svänghjulet! (kan ju ha fel!!) Det som finns är en knacksensor som sitter på högra sidan av motorn (sett från ditt håll... på samma sida som ratten sitter :wink: ). Den sitter under insuget mellan toppen å blocket! (mellan 2:a å 3:e cylinderns insug!!) Det ser ut som en kontaktstycke med en halvrund lite större knopp i änden! (är 2 stift i kontakten!)
Kunde tyvärr inte fixa bild men hoppas detta kan va till nån hjälp ändå!!!

Det ska jag kolla upp! Tack så mycket för det!!
av volvojohan
Jocke S. skrev:Du har ingen svänghjulsgivare på bilen och knacksensorn som påtalas är något helt annat...
Men, istället har du en hallgivare i fördelaren som funkar som en svänghjulsgivare.
Vad har den för uppgift?
av skutte
hej
om jag inte är helt ute och cycklar så har du dubbla impulsgivare på denna bil den ena är för tändning den andra kommer jag ej ihåg kanske för varvtal?
1317030 är artikel nr ialla fall sitter under fördelaren på svänghjulskåpan
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]