- ons 19 jul 2023, 20:34
#1547724
Tjena!
Jag har haft en 16V topp som har legat och samlat damm ett tag nu, och jag tänkte göra något roligt med den. Jag har nu monterat ihop ett B230-block med 16V-kolvar och H-profilstakar som jag planerar att använda. Jag tänkte sikta på att få ut runt 400-450 hk, är det här överoptimistiskt med originalkolvar?
Jag funderar också på toppen eftersom jag inte har så mycket kunskap om dessa. Topplocket är från en B234 och är helt original just nu. Jag skulle vilja höja varvtalsgränsen till 7 000-7 500 varv, behöver jag byta fjädrar för att klara detta? Behöver jag också byta kamaxlar eller funkar original?
Lite annan information om de planerade bygget:
Styrning: MaxxECU
Insug: Original 16V
Turbo: HX35/G30-660 (jag har båda dessa liggandes)
Flexfuel
Jag har haft en 16V topp som har legat och samlat damm ett tag nu, och jag tänkte göra något roligt med den. Jag har nu monterat ihop ett B230-block med 16V-kolvar och H-profilstakar som jag planerar att använda. Jag tänkte sikta på att få ut runt 400-450 hk, är det här överoptimistiskt med originalkolvar?
Jag funderar också på toppen eftersom jag inte har så mycket kunskap om dessa. Topplocket är från en B234 och är helt original just nu. Jag skulle vilja höja varvtalsgränsen till 7 000-7 500 varv, behöver jag byta fjädrar för att klara detta? Behöver jag också byta kamaxlar eller funkar original?
Lite annan information om de planerade bygget:
Styrning: MaxxECU
Insug: Original 16V
Turbo: HX35/G30-660 (jag har båda dessa liggandes)
Flexfuel