Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Boiber23
Tjena!

Jag har haft en 16V topp som har legat och samlat damm ett tag nu, och jag tänkte göra något roligt med den. Jag har nu monterat ihop ett B230-block med 16V-kolvar och H-profilstakar som jag planerar att använda. Jag tänkte sikta på att få ut runt 400-450 hk, är det här överoptimistiskt med originalkolvar?

Jag funderar också på toppen eftersom jag inte har så mycket kunskap om dessa. Topplocket är från en B234 och är helt original just nu. Jag skulle vilja höja varvtalsgränsen till 7 000-7 500 varv, behöver jag byta fjädrar för att klara detta? Behöver jag också byta kamaxlar eller funkar original?

Lite annan information om de planerade bygget:

Styrning: MaxxECU
Insug: Original 16V
Turbo: HX35/G30-660 (jag har båda dessa liggandes)
Flexfuel
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Med en bra mappning så håller kolvarna. Osäker på om det behövs extra gap på kolvringarna för säkerhets skull. Vad gäller kammar så funkar original, men det är klart att mer anpassade kammar ger ett bättre resultat. Hårdare fjädrar är inte fel, men varför varva mer..?
av Boiber23
Alltså helt ärligt har jag nog ingen bra orsak till detta. Annat än att jag gillar "hög" varvande motorer. Men blir det ett riktigt helvete att försöka höja varvtalet på 16v an?
av Rådlös
Är det inte redan högre varvtal med 16 ventiler?
I teveprogrammet "Rattmuffen" (Trafikmagasinet) som gick för många år sedan, sa Krister Glenning att "16 ventiler var jämförbart med turbo!" i förhållande till 8-ventilsmotorn.
Krister Glenning är som programmet, borta sedan flera år. Men han utstrålade en hel del kunskap och vederhäftighet i sina uttalande. Några program finns på YouTube. Kolla där.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att varva mer utan att behöva det för effektens skull blir bara mer jobb och pengar. Man lär bygga mer och mer specifikt desto mer effekt och desto högre varvtal man vill åt. Ska man varva mer så är det hårdare fjädrar och kammar för det som gäller. Vid runt 7500 är det dags för konvertering till mekaniska tryckare. Även turbon lär ju väljas så den är effektiv i det varvtalsområdet.

Och har du byggt bottendelen med någon tanke på höga varvtal? Ändrade lagerspel? Balanserad? Svänghjul som tål höga varv?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att jaga effekt i register motorn inte är byggd för kostar oftast bara mer än det smakar, bättre att jaga effekten i registret motorn är designad för. Går "utan problem" att jaga 4-siffrigt ur en 16V maskin inom det normala registret.
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]