Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Har problem med V90 2,5 l -97:a. När den startas kall går den lungt och fint. När jag kör den på väg några några minuter börjar den gå ojämnt och rycker blir mycket svag som om den saknar bränsle. Får den stå en stund kan jag köra en liten sträcka igen. Bytte bränslefilter, bensinpump i tank, bränsletrycksregulator. Ingen förbättring. Kontrollerat att den går sämre när jag kopplat i från en insprutningsventil i taget. Kontrollerat felkoderna. Den angav fel på ventil 1, 2, 4, 5 och 6 (intermittent fel, signal saknas) samt luftmassemätare (sensor, intermittent fel för låg signal). Min slutsats: Det kan ju inte plötsligt bli fel på 5 ventiler, det måste vara något annat. Raderade felen och ingen av dem kom tillbaka. Dock bara provat med några minuters tomgångskörning.
Det finns en kombinerad givare vid termostat för instrumenttempvisning och digital info till styrenhet samt ytterligare en på bakre gavel på motorn för digital info till styrenhet. Vad händer när det är fel på någon av dem? Fick dock ingen felkod på dem.
Ingen expert på just dessa motorer. Med katalysator sitter där en (ibland fler) lambdasond som ger signal till ECU om syremänden i avgaserna. Denna fungerar inte när motorn är kall, utan den ska värmas upp först (någon km, beroende på väderlek). När den börjar fungerar så styrs motorn av dessa signaler. Är t.ex läck (tjyvluft) någonstans på insugs eller avgassidan (före lambdasonden) blir signalerna fel när lambdasonden börjar fungera. Har du en MAP-sensor så börja med att kolla vakuumslangen till den
Kör lite längre för att se om någon av felkoderna kommer tillbaka. Det är ett ganska primitivt styrsystem, den sätter felkod om det är avbrott till tempgivaren, kortslutning till jord eller helt orealistiska värden. Men om givaren ger fel, men rimliga värden, kommer den inte sätta felkod. Du kan prova att koppla ut tempgivaren och se hur den går, då kommer den anta att motorn är halvvarm, så den kan vara lite svårstartad. Dessutom kan den köra kylfläkten på max.
av RMn
Lösningen på problemet var: Det var fel på bägge lamdasonderna och en av tändspolarna när motorn var varm. Den gick ett bra tag bra även då lamdasonderna inte fungerade, men när tändspolen fallerade klarade inte styrenheten av att ge hyfsade rätt styrsignaler. Den kände då att förbränningen inte var rätt, så den stängde intermittent av styrsignalerna till spridarna , så den gav fler felkoder t.ex intermittent fel signal spridare etc.
Det senare är min tolkning av problemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Utan (fungerande) sond går bilen i ett nödprogram, även kallat "Limp home mode". Bokstavligen beroende på väder och vind kan bilen gå helt perfekt i detta läga. Samma läge kickar in med bl.a. kass LMM, kass tempgivare(med ytterligare ett symptom - fläkt som går en stund efter avstängning) och lite sånt.

Kass tändspole kan ju bilen inte göra så mycket åt, den kan ju inte magiskt tända den felande cylindern :-) Så i bästa fall har man misständningar, i sämsta fall kör man runt på 5 burkar.
Någon med ny fartkamera fil gpx

Min original gps har inte fartkameror. Fick tag i[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]