- ons 19 jul 2023, 04:42
Har problem med V90 2,5 l -97:a. När den startas kall går den lungt och fint. När jag kör den på väg några några minuter börjar den gå ojämnt och rycker blir mycket svag som om den saknar bränsle. Får den stå en stund kan jag köra en liten sträcka igen. Bytte bränslefilter, bensinpump i tank, bränsletrycksregulator. Ingen förbättring. Kontrollerat att den går sämre när jag kopplat i från en insprutningsventil i taget. Kontrollerat felkoderna. Den angav fel på ventil 1, 2, 4, 5 och 6 (intermittent fel, signal saknas) samt luftmassemätare (sensor, intermittent fel för låg signal). Min slutsats: Det kan ju inte plötsligt bli fel på 5 ventiler, det måste vara något annat. Raderade felen och ingen av dem kom tillbaka. Dock bara provat med några minuters tomgångskörning.
Det finns en kombinerad givare vid termostat för instrumenttempvisning och digital info till styrenhet samt ytterligare en på bakre gavel på motorn för digital info till styrenhet. Vad händer när det är fel på någon av dem? Fick dock ingen felkod på dem.
Det finns en kombinerad givare vid termostat för instrumenttempvisning och digital info till styrenhet samt ytterligare en på bakre gavel på motorn för digital info till styrenhet. Vad händer när det är fel på någon av dem? Fick dock ingen felkod på dem.