Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Hej!
Finns det någon förgasarexpert därute? Jag har en 230A -motor från 1985 med Pierburg 175 CDUS förgasare. Motorn drar ej rent då jag varvar, den får för mager blandning. Detta hänger direkt ihop med flottörhusets ventilation. Vanligtvis skall flottörhuset ventileras via slang kopplad till luftrenar-"luft" från isugningssidan, (den lilla slangen placerad ovanför anslutningsmuffen till förgasaren). Då motorn är avstängd kopplas detta om till atmosfärstryck via grövre slang som går ut i öppna luften under bilen. Ifall jag lossar slangen till luftrenar-luft och istället tar yttre omgivningsluft till flottörhusventilationen går bilen klockrent.
Jag har kollat allt, bytt luftrenarfilter, bytt förgasarnål samt korrekt inställning av nålen. Kontrollerat flottör och stängningsnivå samt att flottörventilen fungerar. Att bilen går klockrent med atmosfärstryck bevisar att allt annat är ok, tändning m.m.
Vad har jag missat? Jag vill ha slangar kopplat som i original, jag vill inte köra med atmosfärstryck till flottörhus. Hade det varit meningen hade Volvo inte använt en elomkopplings-ventil.
av I.H.P
Hej.
Sitter det ett membran som lyfter trotteln i den förgasaren?
Ett ytte pytte litet hål i membranet får bilen att gå urdåligt, billigt å enkelt att byta.
Kolla även att membranet är rätt monterat, en del klantar ser inte att det är en klack på membranet som ska stämma mot trottelhuset och locket.

//Björn
av LaRy
Membranet är utbytt och korrekt monterat med styrklacken, det hjälpte ej. En fundering är ifall nålventilens säte kan ha inverkan. jag bytte bara nålen, ej munstycket. Kan munstycket bli så slitet att det ej fungerar? Bilen har bara gått 17.000 mil sedan 1985. Nästan inkörd.
av Arne
Ja, byt munstycket också.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]