Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en dröm
Så sade Martin Luther King en gång i tiden, mer specifikt 28 augusti 1963. Ty, likt denne herre har även jag en dröm, att se min 740 rulla än en gång av egen maskin.

Problem
  • Startar lite när den känner fört, numera inte alls
  • Ingen gnista
  • Går som ett arsel när den är kall
Mätningar:
Bild

Det jag provat:
Nya tändstift
Nya tändkablar
Ny rotor
Nytt fördelarlock
Bytt till annan beg. fördelare för att se om det var hallgivaren (sämre skick)
Ny tändspole
Bytt till annan beg. tändförstärkare/tändmodul.
Nytt bränslepumpsrelä från Ojanperä. Gamla funkade inte faktiskt men bilen startar inte ändå
Köpte begagnad bränslestyrenhet (ECM) 0 280 000 544. Sämre skick, lite korrosion på vissa stift.
Ny 50mm2 pluskabel och nya jordkablar

Tankar
Var den begagnade fördelarens hallgivare också trasig? Denna B230F har fördelarmonterad vevaxelgivare och det verkade jobbigt att byta, speciellt när jag inte vet säkert om den är paj.

Kan det vara något med tändstyrenheten? (VOLVO 1336505 eller Bosch 0261201011)
Är det mer värt att hitta en annan motor? :P Så klart fanns det inga annonser ute nu i mitt närområde
Om du kollar på tändspolen är där 2 st flat stift uttag märkta 15 och 1. Med tändning på ska en provlampa lysa (12V) på stift 15. När du kör på starten ska den också lysa. Du ska mäta mellan stiftet och jord. När du mäter mellan stift 1 och jord kan lampan lysa, men inte säkert. Det beror på hur motorn står. Kör du på starten ska provlampa blinka. Gör den det så vet du att lågspänningen funkar hela vägen från tändlåset via Hallgivaren till tändförstärkaren och till tändspolen. Varje gång provlampan slocknar ska det komma en gnista från tändspolen så kolla med en tändkabel där.
lennarte skrev:Om du kollar på tändspolen är där 2 st flat stift uttag märkta 15 och 1. Med tändning på ska en provlampa lysa (12V) på stift 15. När du kör på starten ska den också lysa. Du ska mäta mellan stiftet och jord. När du mäter mellan stift 1 och jord kan lampan lysa, men inte säkert. Det beror på hur motorn står. Kör du på starten ska provlampa blinka. Gör den det så vet du att lågspänningen funkar hela vägen från tändlåset via Hallgivaren till tändförstärkaren och till tändspolen. Varje gång provlampan slocknar ska det komma en gnista från tändspolen så kolla med en tändkabel där.
Jag har ingen tändlampa hemma, men mätte hur signalen ser ut på stift 15 med tändlägesgivaren in- och urkopplad.
Bild

Ojanperä skulle ha 672kr för en :x , har en annan tändstyrenhet där säljaren skulle höra av sig. Med en sån här gnistprovare händer det ingenting efter tändspolen, varken kabeln till fördelaren eller till stiften gör att den lyser opp.
Stift 15 ska ha 12V med tändning på. Även om du kör på starten. Med 12V menar c:a 11,5V till 12,5V oberoende om du har stift 1 kopplat eller ej och beroende på batteristatus. Det du visar tyder på ett urladdat batteri och du "kör" på starten.
Det duger med en vanlig 12V
p-ljus lampa med 2 st pålödda kablar. Behöver inte vara något märkvärdigt.
lennarte skrev:Stift 15 ska ha 12V med tändning på. Även om du kör på starten. Med 12V menar c:a 11,5V till 12,5V oberoende om du har stift 1 kopplat eller ej och beroende på batteristatus. Det du visar tyder på ett urladdat batteri och du "kör" på starten.
Det duger med en vanlig 12V
p-ljus lampa med 2 st pålödda kablar. Behöver inte vara något märkvärdigt.
Tog mig tiden idag och det var samma resultat på båda stiften, den lös bara hela tiden och pendlade lite i ljusstyrka
Är hallgivaren trasig så har du varken gnista, injektorerna öppnar inte och bränslepumps reläet kommer inte heller slå till när du kör på startmotorn. Aldrig mätt upp en hallgivare LH 2.2 /vevaxelgivare på LH 2.4 utan saknar man dessa tre så är det 9 av 10 en defekt givare.
Har du över 12V på båda och det inte blinkar på 1 när du kör på starten så har du felet efter 1. Hallgivare, tänd modul/slutsteg, m.m. Även tänd box, och det är kopplat mellan tänd och bränsle boxar också. Här är 2 bilder från min rephandbok (Auto-Info) Jord (stom) punkt på t.ex D är på insuget, i skruvarna till bränslerören
IMG_20230625_192538.jpg
IMG_20230625_192538.jpg (2.29 MiB) Visad 1167 gånger
IMG_20230625_192545.jpg
IMG_20230625_192545.jpg (2.22 MiB) Visad 1167 gånger

..så det blir lite larvigt att hävd[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]