Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av deeler
#1542155
Hejsan,
Köpte precis en gammal skabbig bruks 740 rackel…
Motor=B230F
1987årsmodell

Sitter fel luftmassemängdmätare i den så den går som en påse nötter…

Någon som vet hur man matchar/hittar rätt luftmassemängdmätare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542159
Det finns bara 2 olika.
Till och med 88-års modell sitter en som slutar på 007. Då har du bränslesystem LH2.2 och tändsystem EZ 117K och har ingen diagnistik box. Från och med 88-års model sitter en som heter 016 som slutsifftor. Observera att just 1988 fanns båda, men LH2.4 är "modernare" och du kan "ta ut" felkoder"
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542189
Kan ju vara ett annat fel än LMM. Det finns felsöknings schema för att "ta sig vidare". Här är hur du mäter LMM t.ex, LHJ står för LH-Jetronic. 2.0, 2.2och 2.4 är olika versioner. 2.2 är det på 87-års modell.
Felsökning av LMM i LH Jetronics system i Volvo 200 och 700 modeller
Nedan finns en liten guide till felsökning av LMM, guiden täcker alla de LHJ-system som volvo haft i 240 och
740, så vitt jag vet i alla fall.
Felsökning av LuftMasseMätare (LMM) i LHJ-system.
Varmtrådsgivare LH Jetronic 2.0 2.2 samt 2.4
Tänk på att vid motståndmätning får kretsen du mäter ej vara strömsatt.
Lossa först kontaktstycket fråm LMM, du skall nu använda ohmmätare (motståndsmätning)
LHJ 2.0: Mät mellan anslutning 6 (grön/gul kabel) och anslutning 7 (vit/röd kabel), bör vara mellan 3.5 och
4.0 Ohm.
LHJ 2.2 samt 2.4: Mät mellan anslutning 2 (grön/gul kabel) och anslutning 3 (vit/röd kabel), bör vara mellan
3.5 och 4.0 Ohm för LHJ 2.2 och mellan 2.5 och 4.0 Ohm för LHJ 2.4.
Om avläsning ej stämmer med korrekta värden är LMM felaktig och bör bytas.
Blandningspotentiometer (gäller LHJ 2.0 samt 2.2) Ohmmätning
LHJ 2.0: Mät mellan anslutning 6 (grön/gul kabel) och anslutning 12 (gul kabel), skall vara mellan 0 och 1000
Ohm.
LHJ 2.2: Mät mellan anslutning 2 (grön/gul kabel) och anslutning 6 (gul kabel), skall vara mellan 0 och 1000
Ohm.
Skriv ner värdet du mäter upp, VIKTIGT.
Ändra justerskruven läge och iakttag OHM-mätaren, värdet skall minska då skruven vrids medurs och öka
när skruven vrids moturs. Om ptentiometern inte ligger inom värdena eller på annat sätt uppträder uppträder
fel skall LMM bytas.
STÄLL TILLBAKA INSTÄLLNINGSSKRUVEN I SAMMA LÄGE SOM URSPRUNGLIGT (det värde du skrev
upp)
Rensfunktion. LHJ 2.0, 2.2 samt 2.4. Spänningsmätning.
Dra undan gummidamasken på LMM kontaktstycke (kontakten skall alltså fortfarande vara ansluten) och
anslut mätspetsen försiktigt på baksidan av kontaktdonet.
På LHJ 2.0 mäts spänningen i fråga mellan anslutning 8 (vit kabel) och jord
På LHJ 2.2 och 2.4 mäts spänningen i fråga mellan anslutning 4 (vit kabel) och jord.
Varva motorn till c:a 2500 varv och låt den gå ner till tomgång. Slå ifrån tändning. Efter c:a 4 sekunder skall
voltmetern ge utslag under ungefär 1 sekund, detta är renssignalen och var uppmärksam så att du inte
missar den. Om ingen signal kan avläsas skall, när det gäller LHJ 2.0, systemreläet kontrolleras och när det
gäller 2.2 och 2.4 skall huvudreläet kontrolleras. Om ingen signal finns och respektive relä är felfritt skall
LMM bytas.
Gällande LHJ 3.1
LHJ 3.1 har inte tråd utan har istället en metallfolie. Motståndsmätning
Lossa kontaktstycket från LMM
Mät mellan anslutning 1 (grön/gul kabel) och anslutning 4 (röd/vit kabel), mätvärdet skall vara c:a 108 Ohm.

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]