Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talle
Hej,

Jag har ett märkligt problem med att min Volvo 940 -92 (B230fb), då den går bra på tomgång när motorn är kall och svara bra på gasrespons. Men då motorn blir varm så börjar motorn rycka, ojämnt motorgång och går på tre cylindrar. Inga felkoder på bränsle eller tändning. Det som har blivit utbytt är; fördelare, rotor, tändstift. Har även kontrollerat med annan tändspole och tändmodul utan positiv effekt. Tips tack. Vilka fel kan finnas fast noll felkoder?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Dåliga tändkablar, dålig komp på en cylinder t.ex...
Har du titta om något av stiften blir sotig eller oljigt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Så funkade min 745-a när lambdasonden krånglade. Dock fick jag felkod då.
När du startar motorn kall är inte lambdssonden "inkopplad", den ska först värmas upp. Det sitter ett elektrist "värmeelement" som "går igång" när du startar motorn. Med fungerande värmare "startar" lambdasonden efter 1 - 3 km beroende på yttertamperatur. Innan lambdasonden "startar" kan motorn gå bättre om det är lambdasonden som strular. Dock är det inte alltid själva sonden alltid som är fel på, ofta är det läck på avgas eller insugssidan som gör att lambdasonden ger felaktiga signaler till bränsle boxen

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]