Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

För ett par veckor sedan köpte jag en lagom trevlig 945 LTT som gått 13 500 mil. Jippiii tänkte jag, säkert 40 000 mil kvar i motorn.

Jag provkörde den och tyckte väl att det lät lite mycket från motorn men det är svårt när man kommer från nyare bilar att bilda sig en ordentlig uppfattning om vad som är bra och dåligt. Det lät ju definitivt inte som nåt allvarligt lagerhaveri i alla fall så jag chansade och körde 30 mil hem utan problem.

Har kört lite mer sen dess och fortsatt störa mig lite på ljudet, främst över 1500-2000 varv. Exakt hur det låter är svårt att säga men det är lite allmänt mycket ljud om motorn tycker jag.

Tänkte ikväll att jag lyfter ventilkåpan och kollar ventilspelet, 0,4-0,55 på alla ställen så det kändes ju OK. Tyvärr upptäckte jag att det inte såg så skoj ut i ventilkåpan:
Bild

Det var ett bra tag sedan jag skruvade med nån motor men sist såg det inte ut sådär iallafall. Skrapade bort det värsta med några trasor, men jag kan ju bara ana hur motorn ser ut i övrigt, alla ställen som man inte ser så lätt.

Vad ska jag göra? Tanken är att 945:an ska leva länge och jag ska ha den som daily driver.

1. Kör och var glad, det är nog ingen fara
2. Börja leta efter en bättre begagnad B230FK
3. Leta upp nån som tvättar motorer invändigt? Finns det ens?

Hjälp :(
Detdär såg inte roligt ut.

Köp 20L olja på från valfri butik och ett gäng oljefilter.
Typ Weboil.se Swedol eller liknande.
https://weboil.se/shop/408-mannol-motor ... 3b4---20l/
https://www.swedol.se/formula-advanced- ... efault_asc

Ser motorn ut sådär hade jag inte hällt i någon rengöring innan minst ett par oljebyten. Ett par hundra mil på första sen lite längre på nästa t.ex.
Gör första oljebytet och kolla förbrukning och hur mycket olja den drar innan du tar några drastiska beslut.
ATF är rengörande kan användas som flush med.

Billigt alternativ att testa annars: Ta ut tändstiften och kör på startmotorn med diesel istället för olja samt fyll cylindrarna över natten.
KalleJ skrev:Detdär såg inte roligt ut.

Köp 20L olja på från valfri butik och ett gäng oljefilter.
Typ Weboil.se Swedol eller liknande.
https://weboil.se/shop/408-mannol-motor ... 3b4---20l/
https://www.swedol.se/formula-advanced- ... efault_asc

Ser motorn ut sådär hade jag inte hällt i någon rengöring innan minst ett par oljebyten. Ett par hundra mil på första sen lite längre på nästa t.ex.
Gör första oljebytet och kolla förbrukning och hur mycket olja den drar innan du tar några drastiska beslut.
ATF är rengörande kan användas som flush med.

Billigt alternativ att testa annars: Ta ut tändstiften och kör på startmotorn med diesel istället för olja samt fyll cylindrarna över natten.
Bytte olja häromdagen. Den är ju förstås kolsvart redan efter 5 mils körning.

När jag tänker efter var den kolsvart redan innan jag ens startade motorn, för jag hällde i lite för mycket (av vana från annan motortyp) så jag fick tappa ur ett par dl av den nya oljan innan jag startade motorn, och den nya oljan var kolsvart när den rann över handskarna när jag satte tillbaka pluggen.

Fattar inte varför folk gör såhär. Det kostar på sin höjd nån tusenlapp att byta olja hos nån bymekaniker. Gör man det en gång om året så blir det inte sådär.

Diesel låter ju som ett intressant alternativ, det borde ju lösa upp det mesta i motorn tänker jag. Funkar det med modern diesel rätt i motorn? Tänker på att det väl är massa märkliga tillsatser i modern diesel som kanske äter upp packningar?
Bör funka med vanlig diesel ja, spä ut den någon liter motorolja så finns de dem som startar motorn och låter den gå en stund. Men de är på egen risk.
Fotogen och lite bensin eller ATF bör gå med, men blir ju knappast billigare än diesel.
Byt oljefiltet öppna upp o kolla om du är nyfiken och kör lite till om det inte var helt igensatt.
Biltema säljer väl t.o.m någon spolningsolja, dyrare än diesel dok :nerd: EDIT: Sålde.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000032444

Nu har jag bara sett en bild, men jag tror detdär blir bättre med några oljebyten. Bara hoppas motorn fotfarande är i dugligt skick bara.
Finns risker med att köra för kraftiga rengörningsmedel i riktigt smutsiga motorer. Typ att oljesilen sätts igen.
Så kolla den (kikhålskamera?) eller montera oljetråget kan vara en bra idé.

https://www.winparts.se/filter-vatskor/ ... 04098.html
Som skrivits innan, dåligt skötta oljebyte. Kanske kört på Longlife eller syntet olja i åratal, många tror/trodde att man verkligen kunde köra 3000 mil på den.
Vi köpte en VW Passat för många år sedan (2005) av VW i Jönköping den var 1 år gammal och hade rullat c:a 3500 mil och oljan bytt (enligt boken) innan 3000 mil. När jag kollade på oljan var den väldigt svart. När vi kört 4000 mil vågade jag inte köra längre utan bytte olja och filter. Kunde konstatera att det aldrig gjorts något olje/filter byte. Efter det bytte jag olja och filter 2 ggr om året (Mobil 1 vår och höst), det blev c:a 700 mil mellan bytena. När bilen rullat c:a 9500 mil försvann oljetrycket, oljesilen till oljepumpen hade tätnat. Jag plockade isär motorn (ventilkåpan, oljetråget, hela vevhusventilationen) och gjorde rent så mycket jag kunde, bytte silen och bytte olja och filter 4 ggr på dom kommande 500 milen med invändig motortvätt vid varje oljebyte (Biltemas mineral olja). Efter detta körde vi bilen till c:a 22500 mil med Biltemas semisyntetisk motorolja, aldrig mera syntet olja i den bilen. Den såldes för snart 2 år sedan i prefekt skick i motor och övrigt.
Nu vill jag inte "skrämma dig", men frekventa oljebyte är viktigt, framför allt när man kör lite och bara korta sträckorna.
Och tänk på att den allra billigaste olja du kan köpa idag är ljusår bättre än den olja som fanns när din bil var ny. Byter du ofta behöver du inte köpa "svindyr super olja" utan det duger mer än väl med typ Biltemas semisyntetisk 10w40 olja som jag hällde i VW-n under alla årefter "rengöringen" (den hade också turbo, 150 hk)
Använder denna olja i alla bilar jag servar (numera bara 5 - 6 st)
lennarte skrev: ons 17 maj 2023, 07:39 Som skrivits innan, dåligt skötta oljebyte. Kanske kört på Longlife eller syntet olja i åratal, många tror/trodde att man verkligen kunde köra 3000 mil på den.
Vi köpte en VW Passat för många år sedan (2005) av VW i Jönköping den var 1 år gammal och hade rullat c:a 3500 mil och oljan bytt (enligt boken) innan 3000 mil. När jag kollade på oljan var den väldigt svart. När vi kört 4000 mil vågade jag inte köra längre utan bytte olja och filter. Kunde konstatera att det aldrig gjorts något olje/filter byte. Efter det bytte jag olja och filter 2 ggr om året (Mobil 1 vår och höst), det blev c:a 700 mil mellan bytena. När bilen rullat c:a 9500 mil försvann oljetrycket, oljesilen till oljepumpen hade tätnat. Jag plockade isär motorn (ventilkåpan, oljetråget, hela vevhusventilationen) och gjorde rent så mycket jag kunde, bytte silen och bytte olja och filter 4 ggr på dom kommande 500 milen med invändig motortvätt vid varje oljebyte (Biltemas mineral olja). Efter detta körde vi bilen till c:a 22500 mil med Biltemas semisyntetisk motorolja, aldrig mera syntet olja i den bilen. Den såldes för snart 2 år sedan i prefekt skick i motor och övrigt.
Nu vill jag inte "skrämma dig", men frekventa oljebyte är viktigt, framför allt när man kör lite och bara korta sträckorna.
Och tänk på att den allra billigaste olja du kan köpa idag är ljusår bättre än den olja som fanns när din bil var ny. Byter du ofta behöver du inte köpa "svindyr super olja" utan det duger mer än väl med typ Biltemas semisyntetisk 10w40 olja som jag hällde i VW-n under alla årefter "rengöringen" (den hade också turbo, 150 hk)
Använder denna olja i alla bilar jag servar (numera bara 5 - 6 st)
Ja, man är ju lite orolig för att silen ska sättas igen.

Men att plocka ned tråget, det är ju ett jäkla jobb på 940 :(

Då börjar jag nästan luta åt att låta den gå tills trycket försvinner och sen ta beslutet om att byta motor eller renovera eller rengöra den befintliga.

Ska försöka följa servicehistoriken på bilen. Det finns jättemycket dokumentation och mängder av delar utbytta. Jag tycker det känns jättekonstigt att den ser ut såhär. :(
Skulle nog vara rena döden för oljetrycket att hälla i motorrengöring då klägget antagligen hade samlats i tråget och sedan täppt igen oljepickupen. Häller du i motorrengöring så får du nog ta ner tråget bland det första du gör.

Har räddat en V70 B5244s på nedan vis och där gick oljan från kolsvart sirap till guldbrun (ja, normalfallet brun olja) på ca 1000 lugnt körda mil efter flertalet sköljningar.

Min rekommendation är följande:
1. Skölj motorn med tunn helsyntetisk olja ex 5w40. Vanlig B7-diesel är ej att rekommendera pga RME-innehållet. Kan du få tag på blankdiesel utan RME så fungerar det oxå men spä minst 60olja/40diesel isåfall.. Kör motorn riktigt varm utan att pressa den och byt sedan olja+filter. Du vill inte ha diesel i motoroljan under hård last.

2. Fortsätt oljebytena med korta intervaller. Billigare mineral/semisyntet renar sämre än helsyntet, men är ju snällare mot plånboken. Kanske köra ett par byten med 10w40 från Biltema och sedan 5w40? Du har turbo så 10w40 semisyntet är ingen höjdare att köra runt med längre stunder även om det fungerar.

3. Efter ett bar byten så tar du ner tråget och rengör det. Kanske ses som onödigt för vissa, men kladdet kommer delvis sitta kvar oavsett hur mycket du sköljer. Jobbigt att plocka ner, dock jobbigare att tappa oljetrycket när skiten väl släpper och sätter igen silen. Släpp framvagnsbalken så långt du tycker passar och lyft sedan motorn (glöm ej motorfästen och kardan loss) så kommer det gå bra.

Du får se det roliga i det tråkiga. Lättmekad bil med en "raritetmotor" såsett att den inte gått någonting alls. Kändes för mig riktigt gött att kunna sälja vidare en räddad och bevarad V70 :-D
panth0n skrev: ons 17 maj 2023, 09:21 Skulle nog vara rena döden för oljetrycket att hälla i motorrengöring då klägget antagligen hade samlats i tråget och sedan täppt igen oljepickupen. Häller du i motorrengöring så får du nog ta ner tråget bland det första du gör.

Har räddat en V70 B5244s på nedan vis och där gick oljan från kolsvart sirap till guldbrun (ja, normalfallet brun olja) på ca 1000 lugnt körda mil efter flertalet sköljningar.

Min rekommendation är följande:
1. Skölj motorn med tunn helsyntetisk olja ex 5w40. Vanlig B7-diesel är ej att rekommendera pga RME-innehållet. Kan du få tag på blankdiesel utan RME så fungerar det oxå men spä minst 60olja/40diesel isåfall.. Kör motorn riktigt varm utan att pressa den och byt sedan olja+filter. Du vill inte ha diesel i motoroljan under hård last.

2. Fortsätt oljebytena med korta intervaller. Billigare mineral/semisyntet renar sämre än helsyntet, men är ju snällare mot plånboken. Kanske köra ett par byten med 10w40 från Biltema och sedan 5w40? Du har turbo så 10w40 semisyntet är ingen höjdare att köra runt med längre stunder även om det fungerar.

3. Efter ett bar byten så tar du ner tråget och rengör det. Kanske ses som onödigt för vissa, men kladdet kommer delvis sitta kvar oavsett hur mycket du sköljer. Jobbigt att plocka ner, dock jobbigare att tappa oljetrycket när skiten väl släpper och sätter igen silen. Släpp framvagnsbalken så långt du tycker passar och lyft sedan motorn (glöm ej motorfästen och kardan loss) så kommer det gå bra.

Du får se det roliga i det tråkiga. Lättmekad bil med en "raritetmotor" såsett att den inte gått någonting alls. Kändes för mig riktigt gött att kunna sälja vidare en räddad och bevarad V70 :-D
Tack för tipsen. Kommer köra på täta intervall här i början. Kanske 50 mil eller så. Kör på biltema 5W-40, 300kr/dunken. Känns bäst så om det nu är så att helsynteten löser upp skit bäst.

Det hade varit bra att få någon som kan lyssna på bilen. Är det ett dåligt ljud så kanske det inte är värt att riva bort tråget och göra en väldigt seriös femhörning, utan istället bara köra tills det rasar och sen ta nya tag med ny motor :D
panth0n skrev:Skulle nog vara rena döden för oljetrycket att hälla i motorrengöring då klägget antagligen hade samlats i tråget och sedan täppt igen oljepickupen. Häller du i motorrengöring så får du nog ta ner tråget bland det första du gör.
Jo, det var så jag gjorde, tog ner tråget först. Och det är absolut inte fel. Men enligt vad som stod på burken ska man hälla i hela buken i en riktigt varm motor, låta den stå på tomgång i 10 - 20 min. (fick inte köra med den) och sedan tappa ur. Det ska lösa upp skiten inte lossa det. Dom 2 första gångerna blev det helsvart på dom minuterna, fast jag då först hade haft bort både tråg och ventikåpa och rengjort. Sista gången syntes det ingen skillnad. Tror det var fabrikat Wynns, kanske denna
https://www.winparts.se/filter-vatskor/ ... 08832.html#
Mineral eller syntet kvittar du ska bara köra korta sträckor (50 - 200 mil) och sedan hälla i burken. Köp den billigaste typ 10W30/40 olja du kan hitta.

Fåglarna tyckte tydligen att bilen var en br[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]