- tis 16 maj 2023, 22:38
#1541316
Hej!
För ett par veckor sedan köpte jag en lagom trevlig 945 LTT som gått 13 500 mil. Jippiii tänkte jag, säkert 40 000 mil kvar i motorn.
Jag provkörde den och tyckte väl att det lät lite mycket från motorn men det är svårt när man kommer från nyare bilar att bilda sig en ordentlig uppfattning om vad som är bra och dåligt. Det lät ju definitivt inte som nåt allvarligt lagerhaveri i alla fall så jag chansade och körde 30 mil hem utan problem.
Har kört lite mer sen dess och fortsatt störa mig lite på ljudet, främst över 1500-2000 varv. Exakt hur det låter är svårt att säga men det är lite allmänt mycket ljud om motorn tycker jag.
Tänkte ikväll att jag lyfter ventilkåpan och kollar ventilspelet, 0,4-0,55 på alla ställen så det kändes ju OK. Tyvärr upptäckte jag att det inte såg så skoj ut i ventilkåpan:

Det var ett bra tag sedan jag skruvade med nån motor men sist såg det inte ut sådär iallafall. Skrapade bort det värsta med några trasor, men jag kan ju bara ana hur motorn ser ut i övrigt, alla ställen som man inte ser så lätt.
Vad ska jag göra? Tanken är att 945:an ska leva länge och jag ska ha den som daily driver.
1. Kör och var glad, det är nog ingen fara
2. Börja leta efter en bättre begagnad B230FK
3. Leta upp nån som tvättar motorer invändigt? Finns det ens?
Hjälp :(
För ett par veckor sedan köpte jag en lagom trevlig 945 LTT som gått 13 500 mil. Jippiii tänkte jag, säkert 40 000 mil kvar i motorn.
Jag provkörde den och tyckte väl att det lät lite mycket från motorn men det är svårt när man kommer från nyare bilar att bilda sig en ordentlig uppfattning om vad som är bra och dåligt. Det lät ju definitivt inte som nåt allvarligt lagerhaveri i alla fall så jag chansade och körde 30 mil hem utan problem.
Har kört lite mer sen dess och fortsatt störa mig lite på ljudet, främst över 1500-2000 varv. Exakt hur det låter är svårt att säga men det är lite allmänt mycket ljud om motorn tycker jag.
Tänkte ikväll att jag lyfter ventilkåpan och kollar ventilspelet, 0,4-0,55 på alla ställen så det kändes ju OK. Tyvärr upptäckte jag att det inte såg så skoj ut i ventilkåpan:
Det var ett bra tag sedan jag skruvade med nån motor men sist såg det inte ut sådär iallafall. Skrapade bort det värsta med några trasor, men jag kan ju bara ana hur motorn ser ut i övrigt, alla ställen som man inte ser så lätt.
Vad ska jag göra? Tanken är att 945:an ska leva länge och jag ska ha den som daily driver.
1. Kör och var glad, det är nog ingen fara
2. Börja leta efter en bättre begagnad B230FK
3. Leta upp nån som tvättar motorer invändigt? Finns det ens?
Hjälp :(