Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ulla245
Hej ! Jag tog ut min 945a -98 ltt som varit avställd under vintern , den stod en stund på tomgång och gick fint jag stängde av den och nästa gång jag skulle starta så ville den inte alls ,har haft problem med soppareläet så man får vicka på det så går pumpen igång , blir så efter den stått på vintrarna , men nu startar den och dör direkt , jag byglade reläet och det blev samma sak , den går i 1-2 sek, tvärdör sedan , vad kan det vara för fel ? någon som har någon teori ?
Senast redigerad av 1 ulla245, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Spridar/radioavstörnings reläet? Du borde kolla i sockeln så det inte är dålig kontakt på bränsle reläet. På senare modeller sitter där 2 st reläer vid expansionskärlet, dom är lika så du kan skifta dom. Det ena är till elfläkten på kylaren och det andra till spridarna. Kan vara glapp i tändlåset också.
av ulla245
Ja det är dålig kontakt där bränslereläet sitter , varje vår måste jag rengöra där , men nu när den dör så går soppapumen fortfarande i en halv sekund sen tystnar den så det borde inte ha med bränslet att göra , dessutom har jag byglat reläet och det blir likadant, vad påverkar bränslereläet mer än bränslepumpen ? vet inte om det finns felkoder för jag har inget att läsa av med och bilen går ju inte att köra . Den går exakt lika lång tid varje gång jag startar när jag startar den innan den dör.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bränslereläet är även ett "systemrelä" som ger ström (eller signal) till både tänd och bränsle boxar. Tror även LMM. Så fungerar inte det så fungerar inget annat heller.
Det går alltid att läsa ut felkoder, på senare modeller (-96 och uppåt) får du bygga en "dosa" själv. Det blir dock inga felkoder när bilen står still.

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]