Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av drummeldrutten
Problem med hastighetsmätaren den funkar när jag drar strömställaren till ljuset i mätarhuset till noll.tyvärr lyser vänster blinkers och helljus och dimljus så tror inte jag har problem i givaren i bakaxeln utan om det är mätarhuset som är kass
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är vääldigt sällan fel på givaren i bakaxeln, vanligare med fel i kontakt stycket till givaren. Vanligast är nog fel i själva mätarhuset.
Har någon här ett mätarhus av årsmodell 93-94 tänkte om någon har lött om hastighetsmätaren hur ni isåfall plockat isär jag har kommit till själva hastighetsmätaren i huset men får inte loss så jag kan se kretskort
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så blir det när det legat vattendroppar på konstant spänningsmatade lödpunkter.. någon form av elektrokemisk migration.
Kan gå att tvätta bort och skyddslacka (förutsatt att krypströmmarna som funnits inte förstört några komponenter)
Bortetsade kopparbanor kan man ersätta med tunn koppartråd
Förkolnat mönsterkortslaminat måste man skrapa bort; epoxy som förkolnat leder precis som man kan förvänta sig elektrisk ström :-/
Dåliga lödningar (på hålmonterade komponenter) brukar avslöjas av att det blir en "krage" runt pinnen - behöver lödas om.
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av bönan
Ingen hjälp direkt, men jag håller med om att det oftast är problem i instrumentet. Jag har av och till problem på min -94:a, en knackning på instrumentbrädan brukar få det att hoppa igång igen. Misstänker att lödningarna blir dåliga med åldern.
Erik Å skrev: sön 18 jun 2023, 18:16 Så blir det när det legat vattendroppar på konstant spänningsmatade lödpunkter.. någon form av elektrokemisk migration.
Kan gå att tvätta bort och skyddslacka (förutsatt att krypströmmarna som funnits inte förstört några komponenter)
Bortetsade kopparbanor kan man ersätta med tunn koppartråd
Förkolnat mönsterkortslaminat måste man skrapa bort; epoxy som förkolnat leder precis som man kan förvänta sig elektrisk ström :-/
Dåliga lödningar (på hålmonterade komponenter) brukar avslöjas av att det blir en "krage" runt pinnen - behöver lödas om.
kan jag löda små sladdar med koppar i så det blir kontakt ändå mellan borde funka och löda om komponenter
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]