Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Röret håller på att gå av före första dämparen vilket är ett vanligt problem när de är slut enligt min erfarenhet, kröken över axeln är väl mest kex mm och det är lite väl sportigt ljud för ett standard system, ha ha.

Jag behöver helt enkelt en ny halvsats och funderar om Biltema är OK eller vad man ska välja, jag har nära till Biltema butik.

Ekonomin är tajt så jag har kollat runt en del på priser och det verkar som att jag skulle kunna få billigast från Skruvat, med deras nykundsrabatt skulle priset bli 1947 kr, men sedan råkade jag läsa jag deras recensioner och blev lite avskräckt, Biltema går på 2435 kr så det är nästan 500kr mer, men det är ju en stor fördel att ha nära dit om något skulle vara problem med jämfört med att behöva skicka saker speciellt den här typen av skrymmande saker.

Av någon anledning så står det "Tillverkningsår till: 199712" på Biltema röret och min är ju en classic från 98 (Ltt med 230FK) så man blir ju lite fundersam, men det verkar ju konstigt om de skulle ändrat något så sent. Liknande problem är det med röret från Skruvat , när jag skriver in mitt regnr så står det att det inte passar och hänvisar till andra dyrare alternativ och de står "Från årsmodell 01.1990 Till årsmodell 12.1997" om man inte skriver in regnr på samma del så står det "VOLVO 940 2.3 ti 01.1995-10.1998" och min bil identifierar sig som just 2.3 ti så det verkar lite märkligt, det radar också upp på samma ställe och på samma sätt att det ska passa de flesta årsmodeller(om inte alla) av 740 och 940 turbobilar.

Skruvat anger för övrigt "100% Svensktillverkat" och "För dig som behöver en halvsats eller avgasdetaljer har vi våra standard-avgassystem som tillverkas av Svenska Becur och är av god kvalite. " men Becur är väl nedlagt sedan ett bra tag om jag inte har fel.

Ja man blir lite rådvill och fundersam. Vad säger ni ?

Länk till delen hor skruvat https://www.skruvat.se/Standardavgassys ... 3696.aspx#
Du skriver Röret håller på att gå av före första dämparen vilket. Är det röret som går in i första dämparen? I så fall är det katalysatorn som du får byta.
Jag har Biltemas avgasrör. Monterade ny halvsats när jag fick bilen för 15 år sedan. Fick byta igen för 3 - 4 år sedan. Har under åren bytt det främre avgasröret 4 gånger, förmodligen för att jag kör på E85, temperaturen blir lägre på avgaserna före katalysatorn då. Katalysatorn är original (vet dock inte om den fungerar) men har svetsat i nya "anslutningar" fram och bak en gång. Bilen är en 745 GLT 16V -88B som rullat c:a 50000 mil så katalysatorn behöver inte fungera men måste sitta där.
lennarte skrev: tis 18 apr 2023, 07:19 Du skriver Röret håller på att gå av före första dämparen vilket. Är det röret som går in i första dämparen? I så fall är det katalysatorn som du får byta.
Jag har Biltemas avgasrör. Monterade ny halvsats när jag fick bilen för 15 år sedan. Fick byta igen för 3 - 4 år sedan. Har under åren bytt det främre avgasröret 4 gånger, förmodligen för att jag kör på E85, temperaturen blir lägre på avgaserna före katalysatorn då. Katalysatorn är original (vet dock inte om den fungerar) men har svetsat i nya "anslutningar" fram och bak en gång. Bilen är en 745 GLT 16V -88B som rullat c:a 50000 mil så katalysatorn behöver inte fungera men måste sitta där.
Tack för svar !

Nej det är inget fel på katten eller främre röret, jag fick båda splitter nya på försäkringen för ett år sedan för övrigt pga stöld, innan dess var båda original från bilens tillverkning och helt ok.

Den första ljuddämparen har ett rör på några decimeter som är svetsat i själva ljuddämparen och det är den svetsen som både spruckit och även rostat sönder i kombination så det är endast halvsats som behövs bytas och då är hela vägen från turbon i princip nytt.

Jag är faktiskt förvånad att bilen gick igenom besiktningen sent i oktober med det röret eftersom jag upptäckte snart efter vid hjulbyte att det var ett hål i kröken över bakaxeln redan då, men nu ser det ut som det skulle kunna gå av när som helst så jag vill helst inte köra med bilen.
Själv har hela avgassystemet gått åt helvete på min bil. Är svetsat från downpipe till bakre dämpare och utblås. Svetsad från dp > katt och katt > rör > dämpare. Dock så verkar vissa (även min) 940 ha lite för mycket marginal i dp och då skrapar systemet i backen över gupp osv. Om detta har hänt måste man nog kapa dp och svetsa om så systemet slickar underredet, annars blir det bara hål om och om och om igen.
Neonknight skrev:Nej det är inget fel på katten eller främre röret, jag fick båda splitter nya på försäkringen för ett år sedan
Då är det inga problem.
Det är ganska vanligt att utgående modeller slutar tillverkas vid årsskiftet. -98 års modell kom förmodligen ut på marknaden i september (vanligt på Volvo förr) och tillverkades året ut. Så det (kanske) inte finns några -98-or tillverkade under 1998.
TioTusenKRBil skrev: tis 18 apr 2023, 12:19 Själv har hela avgassystemet gått åt helvete på min bil. Är svetsat från downpipe till bakre dämpare och utblås. Svetsad från dp > katt och katt > rör > dämpare. Dock så verkar vissa (även min) 940 ha lite för mycket marginal i dp och då skrapar systemet i backen över gupp osv. Om detta har hänt måste man nog kapa dp och svetsa om så systemet slickar underredet, annars blir det bara hål om och om och om igen.
Tack för svar !

Nej jag har aldrig vad jag vet haft några problem med att systemet skrapar i backen och vi har några riktigt rediga gupp som jag ofta åker över, min bil är för övrigt helt standard med standard avgassystem och jag har haft den i snart 20 år. Något som jag upptäckt dock genom åren är att gummiupphängningarna till avgassystemet aldrig håller systemets hela livslängd och om man inte passar sig så kan det orsaka problem, i detta fall är de fortfarande ok, men jag har ju bytt ut dem tidigare under systemets livslängd.
Jag köpte Biltemas rostfria till en bekants 945 för ett antal år sen. Det passade hyfsat, vi fick dit det utan alltför mycken möda..:-)
lennarte skrev: tis 18 apr 2023, 13:03
Neonknight skrev:Nej det är inget fel på katten eller främre röret, jag fick båda splitter nya på försäkringen för ett år sedan
Då är det inga problem.
Det är ganska vanligt att utgående modeller slutar tillverkas vid årsskiftet. -98 års modell kom förmodligen ut på marknaden i september (vanligt på Volvo förr) och tillverkades året ut. Så det (kanske) inte finns några -98-or tillverkade under 1998.
Jag funderade faktisk på att det kunde syfta på tillverknings datum, men sedan så stod det "VOLVO 940 2.3 ti 01.1995-10.1998" alltså till 10.1998 på skruvats site, men när jag skrev in regnr så tyckte siten att den inte passade och då kan man ju inte gärna klaga sedan om man köper därifrån i alla fall och det inte passar. Min är tagen i trafik i februari 1998 och först registrerad i slutet på januari 98 så den kan kanske tänkas vara tillverkad i slutet på 1997, jag har verkligen ingen koll på hur det där funkar i praktiken.

På Biltema så kommer det systemet fram när man söker på regnr, men det står sedan "Tillverkningsår till: 199712" så man undrar ju om man vågar köpa det.
Erik Å skrev: tis 18 apr 2023, 13:11 Jag köpte Biltemas rostfria till en bekants 945 för ett antal år sen. Det passade hyfsat, vi fick dit det utan alltför mycken möda..:-)
Tack för svar !

Tyvärr så har de ju slutat med de rostfria systemen i alla fall för denna modell, de har en del rostfria delar som inte är modell specifika dock.

Jag funderade faktiskt på Raka rörs system, men ekonomin är som sagt tajt så det känns som lite för mycket att lägga ut det dubbla ungefär även om det säkert generellt är lönt det och det hade säkert kostat minst det att få ett system monterat och klart på verkstad. Bilen är ju också 25 år gammal så man kan ju undra hur länge den håller innan det kommer behövas större reparationer som kanske kan göra att det kan bli dyrt att behålla den för mig som visserligen är händig och erfaren professionell elektronikreparatör, men inte kan svetsa eller har någon lokal att meka i.
Det blev Biltema systemet, monterade det igår och det passade trots att det stod " till 199712" på deras site, men jag hade å andra sidan blivit förvånad om det inte hade passat med tanke på att det verkade ologiskt att de skulle ändra något sådant så sent under tillverkningen av 940 modellen. Systemet som jag tog bort hade faktiskt suttit där sedan 2014 så det har hållit exceptionellt länge antagligen pga att jag använt bilen så sjukt lite på senare år, det var ett Walker system och systemet innan var också Walker, innan dess så fick Bilia montera Volvo original system några gånger.

I regel har avgassystemen annars hållit ungefär 5 år oavsett om det var Volvo original eller som nu innan Walker, vi får se hur Biltema håller, det är första gången med deras system.
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]