Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvososse
Har en 965 3.0 aut från -96 som jag för 2 år sedan hade ett kylarhaveri med.
Verkstadsbesöket resulterade i en ny kylare, planad topp, byte av kamrem( eftersom de ändå demonterade den), nya tändstift, 1st ny spridare och en tom plånbok.
Sedan dess har tomgången varit ojämn, inte mycket men 50-100varv upp eller ner. Mer eller mindre alltid oavsett varm eller kall motor, torrt eller fuktigt ute.
Vid några enstaka tillfällen har den dock varit helt jämn. ca 800-900v.
Har nu bytt packning för insugrör och positionsgivare för kamen utan resultat. Jag har kört med stp injector cleaner.
Någon som har en ide på vad detta kan vara
MVH
Calle P
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Tomgången på dessa är ju självjusterande 900rpm +-50rpm har jag för mej och beroende på yttre omständigheter (lufttryck, luftfuktighet mm) så kan det nog bli lite svaj. Ett alternativ är att du kollar felkoder. Annars kan du ju göra rent tomgångsmotorn och se om det hjälper, kolla så att spjällägesgivaren verkligen klickar när gasspjället stängs.

//David
Användarvisningsbild
av blefs
har do kollat så inte tändkablarna lossnat? eller om rotorn å fördelarlock e reko
av evozz
blefs skrev:har do kollat så inte tändkablarna lossnat? eller om rotorn å fördelarlock e reko
Det sitter varken eller på en 960 ;)

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]