Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av J0hanna
Jag har problem med min 960, lamdalampan lyser och den går ryckigt för att sedan lägga av. När den lagt av är det bara att starta den igen, och då går den antingen kanon några meter/kilometer/mil eller så blir det samma krångel nästan på en gång igen. Jag har bytt ena lamdasonden, luftmassemätaren och databoxen men felet kvarstår. Är det någon som har någon gissning på vad felet kan vara?
tacksam för svar.

Mvh

Johanna
Användarvisningsbild
av blefs
tufft med en tjej som mekar!

jag tycker du ska kolla om det får tillräckligt med sås! om så e fallet så pröva å byta den andra sonden.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
J0hanna skrev:Jag har problem med min 960, lamdalampan lyser och den går ryckigt för att sedan lägga av. När den lagt av är det bara att starta den igen, och då går den antingen kanon några meter/kilometer/mil eller så blir det samma krångel nästan på en gång igen. Jag har bytt ena lamdasonden, luftmassemätaren och databoxen men felet kvarstår. Är det någon som har någon gissning på vad felet kan vara?
tacksam för svar.

Mvh

Johanna
Vilken årsmodell är det på kärran?
av J0hanna
Det är en 95 a, med en 2,5 L motor och manuell växling.. Har du någon gissning på felet?
av lennart lundberg
Hej !

Kanske ett tips i din felsökning.
Jag hade fel på den bakre lambdasondern "sönderbränd syns på utsidan" och fick varningsindikering på instrumentbrädan att tändas. Bilen gick som vanligt trots felet. Lampan slocknade efter att jag bytt sondern. Felkodern finns kvar i datorn och måste släckas ner av Volvo.
Köpte min lambdasond till en -96 på Jönköpings Bildemontering http://www.jb-bildemo.se/ De har både nytt och beg.

Lennart 960
Senast redigerad av 2 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gång.
av J0hanna
Jag har kollat felkoderna, men det säger mig inte så mycket. Mycket tydde på databoxen, så den bytte jag.
felkoderna jag får är 112 och 113.
av J0hanna
lennart lundberg skrev:Hej !

Kanske ett tips i din felsökning.
Jag hade fel på den bakre lambdasondern "sönderbränd syns på utsidan" och fick varningsindikering på instrumentbrädan att tändas. Bilen gick som vanligt trots felet. Lampan slocknade efter att jag bytt sondern. Felkadern finns kvar i datorn och måst släckas ner av Volvo.
Köpte min lambdasond på Jönköpings Bildemontering http://www.jb-bildemo.se/ De har både nytt och beg.

Lennart 960
Jag ska byta den andra i morgon och hoppas på att det är den. Lampan släcker man billigare själv ;P
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du raderat felkoderna? Annars ligger dom kvar....hur länge som helst!
av J0hanna
Jocke S. skrev:Har du raderat felkoderna?
Ja, lite då och då och varje gång efter byten av grejer. Idag när jag bytte lmm:en visades bara 113.
jag tror inte den är helt pålitlig då det gäller felkoderna heller, de är ganska luddiga iaf.

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]