Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av S90problemo
Tjena! Går i tankarna att köpa en volvo 960 från 92 men problemet är att den har dålig komp på 4 cylindrar av sex, å jag tänker att jag ska först försöka fixa motorn i bilen om de inte går så har jag en motor på gården, dock så är min motor en b6304s och den som sitter i bilen jag kanske ska köpa är en b6304f,
Jag undrar vad de e för skillnad på dom. Och om tillexempel toppen från ena kan användas på den andra.
Tacksam för svar
av panth0n
Olika motorstyrning. F har Motronicversion 1.8 om jag inte missminner mig och S har det nyare 4.4 vilket kom till 96-årsmod.
Nånstans i huvudet vill jag minnas att de har olika kamremmar också. Skiljer väsentligt i bytesintervall.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kamremmen breddades två gånger, en gång runt 93 och en gång runt 95. Det bör sitta bredare kamdrev och vevaxeldrev på den nyare. Annars tror jag inget fysikt skiljer sig mellan Motronic 1.8 och 4.4. En 92:a har bara 4500 mil på kamremsinterval :
Har för mig att porsche hjälpte bygga motorn, och att den tidigare har en vassare kam. Lite sämre bottendrag men mycket bättre på höga varv. Iaf så hade jag sparat den tidiga kammen för att se om den gick att få in i den nyare motorn, och se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Näe, det var 850 som hade andra kamaxlar mot senare årsmodeller.
Porche hade ingenting med 6orna att göra, däremot på (igen) 850 92-93 så var dom med på ett hörn och utvecklade det variable insuget(inte motorn i sig). Men så lämnade ju 850 -92 bortåt 190hk från fabrik också :party:

Till 960-6orna finns bara 2 olika kamaxlar - antingen från en 3.0l eller från en 2.5l.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det finns även andra kammar som satt i 3.0:an i S90/V90 med manuell låda. Men de gav vrid vid lägre varv och lägre toppeffekt, 180 hk. Jag tycker min 204 hästars drog riktigt fint över hela registret och riktigt gott ljud, men den gillade soppa :

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]